Yep, det danske svar på Singer har fået navnet Kalmar Automotive.. og selveste Tom Kristensen som kunde.
Vi gik selv på røven af bare benovelse, da vi så det. Men jo, den er god nok. Der specialbygges Porscher her i lille Danmark.
– Det tog mig 47 år med passion, 20 år med kørsel på grænsen, 10 års forberedelse og tre års udvikling, men nu kan jeg endelig sætte mit navn på nogle virkelig specielle biler, sådan skrev Jan Kalmar for bare få dage siden, da han løftede sløret for Kalmar Automotive på sin Facebook-profil.
Tre modeller i starten
I Facebook-opslaget fortæller Jan Kalmar lidt om, hvordan det hele skal se ud fra nu af. Og det begynder med tre modeller. Hvilket kun har kunnet lade sig gøre, fordi nogen fra begyndelsen har troet på projektet. Blandt andre den ni-dobbelte Le Mans-vinder Tom Kristensen.
Bilen Kalmar 7-97, der er en hyldest til Kirstensens første Le Mans-sejr, er da også udviklet i tæt samarbejde med den danske racerkører. Sejren kørte han i øvrigt hjem i en Porsche WSC-95 i 1997.
Kalmar RS er omvendt bilen, du kan byde alt. RS står for Rally Special. Bilen er bygget på en Porsche 964/993, og den er klar til at kører over alt. Lige fra et underlag af ørkensand til veje af is og racerbaner. Og selvfølgelig alt derimellem.
LÆS OGSÅ: Kommunen nægtede Eric en garage – sådan snød han dem alligevel
Kalmar SC – eller Cayenne Special – er en videreudvikling af den bil, teamet bag Kalmar Automotive allerede har sat flere verdensrekorder med. Blandt andet er det den Porsche Caynne, der har verdensrekorden på distancen fra Nordkapp i Norge til Cape Agulhas i Sydafrika.
En tur på over 17.000 kilometer, men ikke desto mindre noget som holdet bag klarede på 8 dage, 21 timer og 3 minutter.
Alt sammen fra lille Danmark. Det er sejt gået, Jan!