Kinesiske Xiaomi vil efter planen sælge sine biler i Europa og dermed i Danmark. En voldsom dødsulykke har dog fået mærkets aktie til at styrtdykke.
Xiaomis aktiekurs er styrtdykket efter en dødsulykke, der involverede en af mærkets elbiler, i Kina.
Det har skabt negativ opmærksomhed omkring Xiaomi og selskabets nye elbil, SU7. Den tragiske hændelser har da også allerede skabt overskrifter i de kinesiske medier.
Noget som direkte smitter af på Xiaomis aktie. Tirsdag faldt aktien med godt fem procent, og over to dage var faldet omkring 10 procent.
Ulykken fandt sted lørdag den 29. marts i Anhui-provinsen uden for Dezhou-Shangrao. En Xiaomi SU7 kørte ind i en motorvejsbarriere og brød efterfølgende i brand.
Det skriver Carnews China.
Tre universitetsstuderende, der alle sad i bilen, omkom. Ifølge informationer, der har cirkuleret på sociale medier i Kina, kunne bilens døre ikke åbnes efter ulykken på motorvejen.
Ifølge data frigivet af Xiaomi kørte bilen 116 km/t med Navigate on Autopilot (NOA)-systemet slået, da den nærmede sig et område med vejarbejde.
Trafikken blev ifølge bilmærket ledt over i modsatte vejbane. Systemet skulle have bremset og advaret føreren. Føreren overtog herefter manuelt kontrollen, men bilen ramte barrieren med 97 km/t.
Xiaomi oplyser, at føreren både bremsede og drejede kraftigt på rattet umiddelbart inden dødsulykken.
Bilen aktiverede selv eCall-systemet for at tilkalde hjælp. Da redningstjenesten nåede frem, stod personerne i bilen ikke til at redde.
Xiaomi har meddelt, at dørene kunne åbnes manuelt via en nødudløser placeret i handskerummet. Det er ikke specificeret, om branden opstod i batteriet eller andre dele af elbilen.
Forud for ulykken havde Xiaomi oplevet fremgang med salget af SU7-elbilen i Kina. På under et år er der leveret 140.000 enheder af modellen.
I Kina har SU7-modellen i perioder solgt bedre end Tesla Model 3. I marts måned alene leverede Xiaomi 29.000 elbiler. Xiaomi har dermed markeret sig på elbilmarkedet.
Xiaomi har offentliggjort følgende tidslinje for forløbet:
- 22:27:17: NOA (autonom kørsel) aktiveret, køretøjets hastighed 116 km/t
- 22:28:17: Mild advarsel om distraktion udstedt
- 22:36:48: NOA udstedte en håndfri advarsel: „Vær venlig at holde rattet‟
- 22:44:24: NOA udsendte en fareadvarsel: „Pas på forhindringer forude,‟ med en anmodning om at sætte farten ned
- 22:44:25: Chauffør tog over fra NOA, går i manuel køretilstand, rattet drejet 22,0625 grader til venstre, bremsepedalen trykket 31% ned
- 22:44:26: Rat drejet 1,0625 grader til højre, bremsepedalen trykket 38 % ned
- Mellem 10:44:26–28: Køretøjer kolliderede med betonbarriere
- 22:44:28: Køretøjs eCall udløst
- 22:44:39: eCall tilsluttet, ulykke bekræftet, politi og beredskab kontaktes
- 22:45:06: Kontakt etableret med køretøjets ejer, bekræfter, at ejeren ikke kørte
- 22:47:15: Nødlægetjenester er blevet sendt
- Omkring 23:00: Beredskabstjenester ankom til stedet
Læs flere artikler efter annoncerne: