Annonce:

Vil til Danmark – bilmærke styrtdykker efter dødsulykke

Kinesiske Xiaomi vil efter planen sælge sine biler i Europa og dermed i Danmark. En voldsom dødsulykke har dog fået mærkets aktie til at styrtdykke.

Xiaomis aktiekurs er styrtdykket efter en dødsulykke, der involverede en af mærkets elbiler, i Kina.

Det har skabt negativ opmærksomhed omkring Xiaomi og selskabets nye elbil, SU7. Den tragiske hændelser har da også allerede skabt overskrifter i de kinesiske medier.

Noget som direkte smitter af på Xiaomis aktie. Tirsdag faldt aktien med godt fem procent, og over to dage var faldet omkring 10 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ulykken fandt sted lørdag den 29. marts i Anhui-provinsen uden for Dezhou-Shangrao. En Xiaomi SU7 kørte ind i en motorvejsbarriere og brød efterfølgende i brand.

Det skriver Carnews China.

Tre universitetsstuderende, der alle sad i bilen, omkom. Ifølge informationer, der har cirkuleret på sociale medier i Kina, kunne bilens døre ikke åbnes efter ulykken på motorvejen.

Ifølge data frigivet af Xiaomi kørte bilen 116 km/t med Navigate on Autopilot (NOA)-systemet slået, da den nærmede sig et område med vejarbejde.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Trafikken blev ifølge bilmærket ledt over i modsatte vejbane. Systemet skulle have bremset og advaret føreren. Føreren overtog herefter manuelt kontrollen, men bilen ramte barrieren med 97 km/t.

Xiaomi oplyser, at føreren både bremsede og drejede kraftigt på rattet umiddelbart inden dødsulykken.

Bilen aktiverede selv eCall-systemet for at tilkalde hjælp. Da redningstjenesten nåede frem, stod personerne i bilen ikke til at redde.


Xiaomi har meddelt, at dørene kunne åbnes manuelt via en nødudløser placeret i handskerummet. Det er ikke specificeret, om branden opstod i batteriet eller andre dele af elbilen.

Forud for ulykken havde Xiaomi oplevet fremgang med salget af SU7-elbilen i Kina. På under et år er der leveret 140.000 enheder af modellen.

I Kina har SU7-modellen i perioder solgt bedre end Tesla Model 3. I marts måned alene leverede Xiaomi 29.000 elbiler. Xiaomi har dermed markeret sig på elbilmarkedet.

Xiaomi har offentliggjort følgende tidslinje for forløbet:

  • 22:27:17: NOA (autonom kørsel) aktiveret, køretøjets hastighed 116 km/t
  • 22:28:17: Mild advarsel om distraktion udstedt
  • 22:36:48: NOA udstedte en håndfri advarsel: „Vær venlig at holde rattet‟
  • 22:44:24: NOA udsendte en fareadvarsel: „Pas på forhindringer forude,‟ med en anmodning om at sætte farten ned
  • 22:44:25: Chauffør tog over fra NOA, går i manuel køretilstand, rattet drejet 22,0625 grader til venstre, bremsepedalen trykket 31% ned
  • 22:44:26: Rat drejet 1,0625 grader til højre, bremsepedalen trykket 38 % ned
  • Mellem 10:44:26–28: Køretøjer kolliderede med betonbarriere
  • 22:44:28: Køretøjs eCall udløst
  • 22:44:39: eCall tilsluttet, ulykke bekræftet, politi og beredskab kontaktes
  • 22:45:06: Kontakt etableret med køretøjets ejer, bekræfter, at ejeren ikke kørte
  • 22:47:15: Nødlægetjenester er blevet sendt
  • Omkring 23:00: Beredskabstjenester ankom til stedet
Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også