Det handler ikke så meget om miljøkrav lige nu. Det er i hvert fald ikke derfor, bilfabrikkerne producerer elbiler.
Industrier i hele verden mangler mikrochips. Også bilindustrien. Og i sidstenævnte har chipsmanglen fået en bemærkelsesværdig konsekvens.
Bilfabrikkerne nedprioterer nemlig fossilbilen. Men ikke fordi lovgiverne som EU siger, de skal. Nej, der mangler ganske enkelt mikrochips. Og lige nu giver det bedst mening, at bilfabrikkerne ofrer de mikrochips, der er, på hybrid-og elbiler.
Det skriver det danske medie Ingeniøren.
Det handler altså lige nu hverken om miljø eller klodens klima. Nej, lige nu er der langt flest penge at hente ved at producere elbiler. Mange forbrugere er nemlig villige til at punge ekstra meget ud for at få en elbil lige nu, påpeger Mads Rørvig, direktør i De Danske Bilimportører, til Ingeniøren:
– Flaskehalsen hos mange bilproducenter på grund af mangel på mikrochips vil blot accelerere udviklingen mod flere elbiler på den korte bane, fordi producenterne tvinges til at prioritere.
At der er noget om det skal vi bare vende os mod verdens sjette største bilproducent, Stellantis, for at få bekræftet. Koncernen, der står bag mærker som Opel, Peugeot/Citroen, Alfa Romeo, Dodge, Chrysler m.fl., har allerede sagt, at man prioriterer at få de mikrochips, man kan få, ud i elbiler.
Elbilerne kommer altså i første række.
Samme tendens ses i det tyske, hvor Volkswagen har sat produktion af fossilbiler som Tiguan og Golf på pausen. Der er ganske enkelt større profit at hente ved eksempelvis at få så mange elbiler som ID.4 og ID.3-modellerne som muligt ud at køre.