Få BMW-modeller er mere ikoniske end den klassisk smukke E39 M5 – og selvom modellen forlængst har forladt samlebåndet, så findes der eksemplarer, der står som nye.
Få biler formår at skabe en kult om sig. Men det gør E39 M5 – af mange betragtet som den sidste klassisk smukke BMW. Bilen, der kom på markedet i 1998, har stadig ejere som elsker de diskrete linjer.
Den ser pæn ud, men…
Og takket være omsorgsfulde ejere har vi kunnet finde videoer, som den du kan se længere nede i denne artikel. Indrømmet, M5’eren der får en kærlig hånd er bestemt ikke den værst tilredte i verden. Langt fra.
Men forvandlingen er alligevel overraskende. Den otte minutter lange video viser plejeprocessens mange trin. Men rensningen med tørisblæsning er alligevel vores favoritøjeblik.
LÆS OGSÅ: VI KØRER MUSKELBUNDET FRA BAYEREN – E39 M5
Tørispartikler sprøjtes ind over alt i undervognen – motorrummet får også en tur. Processen er dragende, og resultatet er intet mindre end dragende. Der er ikke så meget som én fedtet olierest tilbage, når først detaling-gutterne går i gang med at pudse og polere den gamle top-5’er.
Heller ikke på selv de mest skjulte og udfordrende steder – så som hulrum.
Redder den oprindelige lak
Meget apropos polering. Se lige på BMW’en engang på billedet her over? Fin sort lak, ikke? Næ. Den er sat til med ridser og hologrammer – hvilket dog næsten er uundgåeligt efter mange års brug uden nogen form for beskyttelse af lakken..
Det lykkedes også at komme af med den såkaldte orange peel – noget der opstår steder på bilen, hvor lakken fra fabrikken ikke er lagt på i jævne lag. Eller i hvert fald ikke jævne nok. Og det er faktisk noget, bilfabrikkerne selv i dag ikke bekymre sig synderligt meget om. I stedet lader selv premiummærkerne det være op til eftermarkedet at få lakken til at skinne rigtigt – selv på helt nye biler.
Den omfattende bilpleje afsluttes med en større rengøring i kabinen.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se videoen.