Det er snart slut. I hvert med biler fra Lamborghini uden hybridpakker.
Det kan godt være, at EU netop har lagt Euro 7-normen i graven, med den begrundelse at man ikke vil tvinge bilfabrikkerne til at bruge milliarder af euro på udvikling, når man alligevel forbyder forbrændingsmotoren i 2035.
LÆS OGSÅ: Nu kommer filmen om Lamborghini
Men det betyder ikke, at fabrikker som Lamborghini bare give los og bygger det eneste monster med sugemotor efter det andet. Det kan italienerne nemlig slet ikke. Trods den skrottet emissionsstandarder er bilindustrien stadig underlagt nogle af verdens strengeste krav.
For Lamborghini betyder det, at offroad-udgaven af Huracan – også kendt som Sterrato – bliver den sidste Lamborghini nogensinde med sugemotor. Faktisk bliver det også den sidste Huracan.
Vi skal helt tilbage til 2019 for at finde de første glimt af Sterrato som konceptbil. Og nu gør fabrikken fra Sant’Agata altså alvor af vanviddet. Produktionsbilen bliver vist frem for offentligheden 1. december i Miami. Spørgsmålet er så hvor mange hestekræfter “den sidste Lamborghini” får.
Nyheden kommer oven på mærkets præsentation af regnskabet for tredje kvartal af 2022. Lamborghinis bedste nogensinde. Bl.a. fordi det går strålende med salget af SUV’en Urus. Med det er også gået pænt frem for Huracan. Nemlig hele 11 procent.
Der er altså stadig kunder som sværger til sugemotoren. Og de har bare at nyde det. For lige om lidt er det helt slut.