Et vanvittigt stykke ingeniørkunst fylder 15 i disse dage
Det er ikke hver dag, at man tænker over, hvor gammel en Bugatti Veyron egentlig er. Men faktisk er det i disse dage præcis 15 år siden, at Volkswagens prestige projekt satte en imponerende rekord.
Veyron’en var nemlig den første serieproducerede bil, der præsterede at rende over 400 kilometer i timen.
Det kunne bilen, fordi den vanvittige W16-motor på otte liter havde fire turboer, 1.001 hestekræfter og 1.250 newtonmeter. Samme opskrift som Bugatti følger den dag i dag.
Der er blot kommet flere hestekræfter til i biler som Divo, Chiron og den gale ‘one off’ La Voiture Noire. Sidstnævnte har fodboldspilleren Cristiano Ronaldo vistnok købt.
LÆS OGSÅ: Endnu mere rå Golf R på vej: Hybrid og 402 hk
Tilbage til den oprindelige Veyron. Den første model efter VW pustede liv i mærket efter EB110. Den store W16-motor skød bilen fra 0-100 km/t på bare 2.5 sekunder. Mens 0-300 km/t var ovre på bare 16.7 sekunder.
Ufatteligt for de fleste i 2005. Faktisk så ufatteligt at den tidligere Top Gear-vært Jeremey Clarkson blot et par år forinden havde forudsagt, at bilen aldrig ville blive til noget.
Det fik han så ikke ret i.
Siden rekorden i april 2005 er flere hæsblæsende hastighedrekorder sat af Bugatti og flere andre. Koenigsegg eksempelvis.
I 2013 satte et eksemplar af Bugatti 16.4 Grand Sport Vitesse endnu en rekord, da den blev verdens første gadegodkendte roadster, som ramte 408 km/t. Dermed blev den også verdens hurtigste roadster.
Noget der indtil videre kun er overgået af én eneste bil. Nemlig Hennessey Venom GT Spyder.