Meget er steget de seneste år. Også når det kommer til bilforsikringer. Vilhelm er alligevel i chok over prisen på hans elbil.
Vilhelm bor i Stockholm og ejer en Audi e-tron. Og det, har han lært nu, er ikke nogen god kombination.
Forsikringsselskabet vil nemlig have 54.000 kroner om året i præmie for at dække ham ind med en police.
I hvert fald hvis Audi skal formidle forsikringen på elbilen. Og prisen er tilsyneladende ikke en fejl.
– Jeg ringede selvfølgelig og spurgte dem om prisen. Men de svarede kun, at præmien var sat til data om, hvor meget denne bil forventedes at gå i stykker og koste, fortæller Vilhelm til Carup.
Prisen ligger i den absurd høje ende, fordi Audis egen forsikringselskab tilsyneladende kun vil bruge dele med Audi-logo, hvis Vilhelms bil skulle gå i stykker eller på anden måde få en skade der kræver forsikringens indgriben.
LÆS OGSÅ: Den første flyvende bil er godkendt i Europa – her er prisen
Audi i Sverige vil ikke forholde sig til den konkrete sag, men henviser til at forsikringspriser beror på en vurdering af den konkrete kundes risiko.
Den svenske importør opfordrer ’kunden til at tage kontakt til Audi forsikring for at få en individuel snak’.
Men det har Vilhelm ikke tænkt sig. Han skal nu ud og finde et andet selskab som måske/måske ikke kan forsikre Audien billigere.
At en Audi e-tron kan være dyr at forsikre er ikke så meget anderledes end mange andre elbiler. Herhjemme har flere forsikringsselskaber eksempelvis afvist kunder med Fisker Ocean-modeller.
Det samme er tilfældet i både Norge og Sverige. Selskaberne henviser til bilmærkets nuværende situation på randen af konkurs og den store usikkerhed i forhold til reservedele.
Det er da også allerede at set, at Fisker Ocean er blevet afskrevet som en totalskade. Eksempelvis har én bule i døren været nok. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!