Motor med masser af cylindre og kubik
V10-motoren får ofte skyld for at være en lastbilmotor, hvilket ikke er helt forkert. Det er dog en sandhed med modifikationer. Blokken stammer rigtig nok fra en truck. Den havde rigeligt med cylindre, masser af kubik, men den var alt for tung.
Derfor fik Lamborghini, som på det tidspunkt var ejet af Chrysler, til opgave at støbe en kopi af blokken men i aluminium i stedet for jern. Men selv om nogle af Italiens bedste motorkunstnere var inde over mekanikken, så føles den stadig meget rå og upoleret.
Selv om designet råber, så ved du efter få hundrede meter bag rattet, at Dodge Viper er bygget med udgangspunkt i motoren. Den føles i alt, hvad du gør med bilen: Fra det øjeblik det diskrete, truende bulder tændes, til du træder speederen i bund. Selv i tomgang mærkes hvert et slag i det skålformede sæde.
Instrumentbordet er fyldt op med en perlerække af instrumenter med hvide skiver. De skal hjælpe chaufføren med at holde styr på de 11,9 liter motorolie og 6,6 liter kølervæske. Kardantunnelen føles som et autoværn, der går gennem kabinen. Størrelsen gør dog, at din arm finder en rigtig god hvilestilling, mens den modtager informationer om kardanens arbejde under den sparsomme polstringen. Og det er ikke småting, der kommer herfra.
Viper går 80 km/t i tomgang
De seks gear har en udveksling af den gamle skole, hvor sjettegearet er et udpræget overgear. Hastigheden ved 1.000 0/min i sjette gear er 79,4 km/t.
De lave omdrejninger resulterer i et dybt tordenbulder, der synes at rykke nærmere i takt med, at hastigheden på krumtappen stiger.
Viper-ignoranter ville højst sandsynligt køre bilen på værksted med det samme for at klage over en dyb mislyd, men det er der ingen grund til. Sådan skal en Viper lyde.
Bagdækkene er lige så brede som på en Lamborghini Aventador – de måler 335 mm! De er med til at hjælpe den blå superbil på rette vej, når du accelererer ud ad en lige vej. Du kan dog også udnytte moment til at lave en amerikansk brænder, hvis du drejer lidt på rattet samtidig.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre