Overraskende levende
Foran sikrer et sæt dæk i størrelsen 275/40ZR17 en tung kontakt til underlaget, og der er en mærkbar korrespondance mellem dæk og underlag, hvilket giver en overraskende levende fornemmelse – især ved høj fart. Nul til 100 km/t klares på 4,6 sekunder uden problemer, mens topfarten er 285 km/t.
For 22 år siden nåede jeg “kun” 250 km/t på Autobahn, da mit topfartsforsøg blev stoppet af den tætte trafik. Jeg husker, at det krævede opmærksomhed at holde den 1.650 kg tunge glasfiberbil på ret kurs.
Og lige så meget, du skulle være over den på vej op, lige så meget skulle du passe på, når den skulle stoppe igen. En Dodge Viper har bremseskiver hele vejen rundt, der måler 330 mm, hvilket er lige i underkanten til at stoppe bilen med samme effekt, som den accelererer.
De svage punkter begynder dog at udviske sig. Det, der føltes vigtigt dengang, er pludselig uvæsenligt. Det kan godt være, at Dodge Viper er en giftig sag på grænsen, men som klassiker trykker den på alle de rigtige knapper.
Bo har fået sin drømmebil
Bo har fået sin drømmebil. En drøm, der har levet i over et årti, og som en fuldbyrdelse af projektet fik jeg lov til at prøve den bil, jeg kørte i 1998.
Faktisk rør oplevelsen mig mere, end jeg vil være ved, ikke mindst fordi Bo gjorde det, jeg selv var fast besluttet på at gøre – men endnu ikke har formået. Måske kan jeg nå det endnu.
Udgaver af Dodge Viper
De tidligste biler (SR I) fandtes kun som 2-dørs roadster med mulighed for hardtop.
I 1996 kom tekniske og mekaniske forbedringer i forbindelsen med lanceringen af SR II-generationen. Suge-V10’eren fik 50 hk ekstra, bilen kom på slankekur og blev gjort stivere.
De åbne Viper’e hedder RT/10, mens de lukkede hedder GTS. Priserne er klart højest på den lukkede coupé.
Med udfasningen af Viper som begreb med indtil videre sidste model fra 2017 er der potentiale for prisstigning på sportvognen, der pt. er billigere, end da den var ny.