Jonas Overgaards første store projekt var den her Honda CRX Del Sol, som kom på andenpladsen til DFB 2004. Her får du en gensyn med den fede japser.
NB: Halløj! Artiklen, du nu skal til at læse, har vi fundet hos vores venner på Bil Magasinet, der råder over Vmax-arkivet. Go’ læselyst!
Det er aldrig sjovt at blive nummer to. Men ejeren af denne specielle Honda var alligevel lykkelig for sin andenplads til dette års DFB.
Selvfølgelig fordi konkurrenterne var topgejlede og gav hinanden absolut kamp til stregen. Ikke bare de topplacerede deltagere, men også resten af feltet. Alle havde arbejdet hårdt op til fredagens indskrivning, og mange havde slet ikke sovet ugen inden.
Men Jonas Overgård overvandt trætheden, og rullede ind på pladsen med sin nybyggede Honda CRX med det specielle Del Sol targa-tag.
ET 11-TAL FOR FINISH
Bilen blev indkøbt fra Tyskland. Det er nemlig her, at den todørs Del Sol-version er populær. Oprindeligt var bilen sort med små kedelige stålfælge, men det skulle Jonas snart få lavet om på. Bilen røg ind på værkstedet og blev strippet totalt.
Spartelmassen var i lang tid hans bedste ven. Sideskørterne, hullerne til fjernlyset, nummerplade- og tågelygtehullerne, sprinklerdyserne, dørhåndtagene, hullet til antennen, sideblinkene og meget mere blev spartlet helt væk. Det holdt hårdt, men resultatet er da også til et 11-tal – ligesom resten af bilens finish.
Det samme er sammenhængen mellem de valgte stylingsdele. Amerikanske Erebuni har leveret for- og bagkofanger, sideskørter og hækspoiler.
Det er et stylingskit med et råt udseende. Se f.eks. hækspoileren. Men det passer alligevel super godt til bilens coupé-agtige linier. Hækspoileren giver endda den flade bagende et mere harmonisk udseende.
GENNEMFØRT OG STILREN
Jeg er sikker på, at det er det helstøbte look, der har haft indvirkning på den endelige afgørelse af pladsen som nummer to til Danmarks Flotteste Bil.
Mange af de andre deltagere havde måske flere anderledes elementer i bilen, men denne CRX er sjælden, gennemført og stilren. Og det tiltaler jo i højeste grad de fleste bil-freaks.
Selv fælgene fra American Eagle er ret enkle og uden for meget lir. Altså bortset fra at de er højglanspolerede. Men desværre kun i 17 tommer. De kunne da godt klare et nummer mere eller hvad?
VISES FREM I ROLIGT TEMPO
Motoren er jo ikke det vigtige i en konkurrencedygtig stylingsbil som denne. Men alligevel gør den 1.590 ccm VTEC-motor det ganske godt. De er jo kendt for at kunne trække nogle snoninger.
VTEC betyder Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. På dansk er det variable ventiltider, hvilket giver den karakteristiske hurtigtsnurrende lyd ved bestemte høje omdrejningstal. Men en lille mølle ville dog ikke være helt ved siden af.
Når motoren bliver skudt af, og omdrejningerne vrinsker derudaf, bliver lyden kraftigt forstærket af to 5Zigen-bagpotter. En i hver side, naturligvis.
Så er det bare at krænge røven godt til rette i de fede lædersportssæder, smide targa-taget ned i bagagerummet, sætte L.O.C. på anlægget, armen ud af vinduet og cruise stille og roligt gennem byens gader. For selvfølgelig skal den andenflotteste bil i Danmark vises frem i roligt tempo. Tillykke med pokalen, Jonas – den er fortjent!
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!