526 hk i en Golf med 4Motion firehjulstræk er ikke bare sjovt. Eller spændende. Eller interessant. Det er en rus, som hverken lovlige eller ulovlige rusmidler kan efterligne.
“Du kommer da til at drømme om blå slanger i nat.” Afni har sikkert ret i den udtalelse. Jeg sidder bag rattet af hans jazzblå Golf IV og ligner nok en pubertetsknægt, der har fundet sit første pornoblad i en container.
526 hk i en Golf med 4Motion firehjulstræk er ikke bare sjovt. Eller spændende. Eller interessant. Det er en rus, som hverken lovlige eller ulovlige rusmidler kan efterligne.
Bilen trækker brutalt, som var den besat af en ond ånd, men samtidigt er den komfortabel og ligger perfekt på vejen med KW-undervognen og de matsorte 19” OZ Superleggera.
Til enhver tid kan man aktivere de enorme RS4-bremser, så det føles som om, at man har smidt et anker og en faldskærm ud bag bilen. Det her er en køreoplevelse, hvor alt simpelthen bare spiller perfekt sammen, så man kun har lyst til at sparke ejeren ud af passagersædet og fortsætte til Gibraltar…
HGP’S EGEN TESTBIL
Jeg har aldrig fortrudt, at jeg solgte min egen Golf R32. Før i dag. Jo, selvfølgelig har jeg savnet den, men jeg har ikke RIGTIG savnet den. Nu har jeg ondt i maven, som en nyforelsket teenager, der ser Lis fra 8. klasse tage på efterskole i Jylland. Tænk at have været så tæt på min egen biturbo-Golf uden at det lykkedes.
Det er hårdt, for bedre kompromis mellem præstationer, komfort og daglig anvendelig, mener jeg ikke man finder. Selvfølgelig er vi oppe i et vis prisleje i den hardcore ende, men du finder ikke en bil, der kan det samme for de penge.
Men nu skal jeg nok tørre øjnene, pudse næsen og komme videre i historien. For et års tid siden fik Afni den ide, at han ville bygge en hvid Golf IV V6 4Motion med hele R32-pakken. De tre første måneder blev brugt på at gennemsøge www.mobile.de for at finde den rigtige bil til den rigtige pris. På Essen Motor Show sidste år købte Afni KW undervognen og en front, men havde stadigvæk ikke fundet en bil.
Men han mente det seriøst. Ved lidt af en tilfældighed fandt han igennem en kammerat ud af, at hos den tyske tuner Martin Gräf, der ejer og driver HGP Turbonachrüstung, var firmaets egen Golf V6 4Motion Biturbo til salg. Et hurtigt telefonopkald og Afni kørte til Tyskland dagen efter.
BITTE, NITCH SO SCHNELL
Vi landede hos HGP meget tidligt om morgenen efter 1.250 km bag rattet, griner den fartgale Golf-ejer. – Så der stod jeg bare og kiggede på den blå Golf gennem portens tremmer og kunne næsten ikke vente med at studere den nærmere.
Heldigvis er Martin Gräf morgenmenneske, så Afni blev snart lukket ind. Efter de første høflige formaliteter, blev bilen startet op. En hurtig opvarmningstur blev kørt i de smukke sydtyske bakker, hvorefter Afni fik pladsen bag rattet.
– Første gang jeg fyrede den af, var der kun et ord i mit hoved: Sygt. Det her er simpelthen for sygt. Bilen trak fuldstændig overdrevent, men alligevel kom min fart-psykopat op i mig, for det endte da med at hr. Gräf udbrød: Bitte, nicht so schnell!, da vi bålede igennem en kurve med 150 km/t. Jeg var aldrig et sekund i tvivl – den bil måtte jeg bare eje, forklarer Afni.
Tilbagevendt fra prøveturen, Martin Gräf sikkert med et begyndende nervesammenbrud, fik de handlet sig frem til en fair pris. Bilen havde gået 40.000 kilometer med diverse motorjournalister og pressefolk bag rattet, og deltaget i en masse forskellige test for alle mulige magasiner, så den havde været lidt igennem, men tingene fra HGP kan med al tydelighed holde til det.
Specielt Martin Gräfs kone var ked af det, da det havde været hendes bil i det daglige, men en funklende ny R32 ville snart ankomme til huset, så mon ikke hun kom over det forholdsvis hurtigt?
I CHOK DEN FØRSTE UGE
Tre uger efter første besøg i det sydtyske, kørte Afni igen ned til HGP. Denne gang for at hente bilen. Hjemturen var hurtig overstået, men den første uge blev lidt speciel.
– Jeg fik simpelthen gåsehud, når jeg kiggede på bilen, ler Afni og fortsætter: – Jeg kunne ikke fatte at det var min bil, og den var så brutal, at jeg var sgu bange for den i starten. Folk vil måske grine af det, men selvom jeg har haft et utal af sportslige biler, havde jeg aldrig haft mere end 290 hk, så den første uge var jeg i chok.
Men Afni kom hurtigt efter det, og bilen blev snart brugt flittigt til diverse streetracing-konkurrencer og blev hurtigt fast inventar på Striben i København. Inden da blev den klamme og urimelige afgift betalt, og bilen blev synet med alle ombygninger, da alt selvfølgelig er TÜV-godkendt, når det kommer fra HGP.
– Det var ikke sjovt, at betale mere end bilens værdi i afgift, men det var det værd, fortæller Afni lettere sluk-øret. – Indtil videre er jeg ubesejret mod de firehjulede på Striben i Købehavn, så pengene er givet godt ud. Selvfølgelig kunne jeg ikke blande mig i toppen til DHB 2004, men jeg var noget skuffet, da bilen havde en defekt luftmassemåler og blowoffventil, så den kørte langt fra optimalt og ladede kun med 1,1 bar. Men så er der forhåbentlig jo en chance for at gøre sig bemærket til næste år, griner han.
GIGA BREMSEKALIBRE
Men nu skal det jo ikke være krudt og kugler det hele, for denne dybblå Golf har også udseendet med sig. Her i det store studie hos Film Gear funkler den i lampernes skær, som en 28” kromfælg på Sema Show.
Kombinationen af de mange spoilerdele fra R32, de slanke matsorte fælge og detaljer som bagklap-spoileren giver et underdrevent, men alligevel råt look. Den eneste advarsel du får, er de gigantiske røde bremsekalibre bag forhjulene. De stammer oprindelig fra en Porsche Cayenne Turbo.
– Jeg kan godt lide det anonyme look og så elsker jeg originale dele, der bare passer uden de store problemer, forklarer Anfi.
Denne trend går igen i kabinen, hvor det igen er R32-dele, der pryder billedet. Ikke et dårligt valg efter min ringe mening, da f.eks. rat og sæder er noget af det bedste til daglig brug, som jeg har prøvet.
Et perfekt cockpit for en fart-crazy pilot som Afni. Og med detaljer som HGP speedometer til 320 km/t, digital ladetryksmåler og det store Navi Plus kan man ikke bede om meget mere, selvom Afni mumlede noget om, at han måske en gang i fremtiden vil ombetrække sæderne helt med alcantara. Det glæder vi os til at se.
FIREHJULSTRÆK OG 526 HK
Lamperne damper stadigvæk af varme, da jeg går og pakker sammen i studiet, og den blå Golf er kørt ud i den kolde vinteraften. Man kan ikke lade være med at tænke på, hvilken fantas-tisk maskine det er.
Prisen er selvfølgelig lidt for seriøs for de fleste, men uden afgift koster den ikke mere end en almindelig lille familiebil på danske plader. Amnesty International burde sagsøge den danske stat for det latterlige afgiftssystem, der afholder de fleste af os fra biler som denne.
Overvej det lige: Firehjulstræk. 526 hk. Og bilen kan holde til at blive tæsket og kørt i det daglige. For tro mig – Afni bruger bilen.
Ja, der er vist ingen tvivl om det. Jeg vil drømme om blå slanger i nat…