Vi tænker tilbage på Kims sindssygt sprøde Nissan Skyline, der var en af de første i landet med DK-skilte
NB: Davs du! Artiklen, du nu skal til at læse, har vi fundet hos vores venner på Bil Magasinet. De råder nemlig over det gamle Vmax-arkiv. Go’ læselyst!
Skyline R33 GT-R. Lad der rulle over tungen igen og det smager stadig af potens og mørke gader med rigtigt streetrace the American Way. Denne bil er dog dansk. Ja, du læste rigtigt. Den er synet og godkendt i vores eget lille kongerige, der normalt er præget af alle mulige syge love og gale bestemmelser.
Det kræver sin mand at gå i gang med sådan et projekt, men Kim, der er bagmanden på denne gule Skyline, var ikke bange for at gå i krig med den slags. Og heldigvis for det. Så kan vi andre jo få lov til at savle.
Papirnusseri
Alene det at trænge igennem junglen med at få godkendelser og toldpapirer på plads, er noget der kan tage pippet fra de fleste. Kim har brugt næsten et år på at få det hele på plads, bl.a. en lydmåling og støjgodkendelse til rigtig mange penge. Tiden med at ombygge bilen som han gerne ville have den, har så kun taget tre måneder.
– Det har været det hele værd, når man ser resultatet. Ja, et kæmpe arbejde og det har kostet mange penge. Men jeg følte aldrig at jeg var ved at give op, forklarer Kim.
Når man står og kigger på bilen og ser Kims smørrede grin, kan man jo give ham ret. Den er alle pengene værd.
Seksstemplede Bremo
Nissan Skyline. Så tænker man straks HKS, Apexi, Blitz og andre lækre dele fra de rigtige japanske producenter. Kim har da også brugt mange penge på at få det rigtige grej. Udvendig er det specielt motorhjelmen, man først kigger på. Den er i ren kulfiber fra firmaet Top Secret. Prisen ligger på små 12.000.- gode danske kroner…
Udstødningen er selvfølgelig af mærket HKS, og de fede fælge er Nismo 10×18. De passer bare godt på den gule Skyline. Der er 6-stemplede Brembo-ankre til at stoppe den store og ret tunge bil på ganske kort tid.
Farven er også helt rigtig og et af Kims egne tiltag. Bilen var nemlig hvid, da den landede på dansk jord, men nu fremstår den altså i den lækre og opsigtsvækkende Ferrari-gul.
120 km/t i 2. gear
Hjertet i denne Nissan er i sig selv et kraftværk fra fabrikken af – nemlig en RB26DETT, 2,6 liters rækkesekser med to turboer og 24 ventiler, men Kim har dog ladet en lille smule tuningsgrej finde vej ind under den flotte kulfiber-hjelm.
Her er monteret en Apexi styreboks, en Apexi ladetryksstyring og et HKS intakekit. Få, men alligevel helt rigtige løsninger. Tuningspotentialet er dog laaangt større på denne type bil – bare tag et kig på nettet og se hvor vildt det kan blive.
Fabrikkens officielle opgivelse af motor-effekt er maksimalt 280 hk. Men det er noget med reglerne i Japan, hvor biler maksimalt må have 276 hk og kunne køre 180 km/t. Men uofficielt har sådan en Nissan Skyline R33 GT-R noget over 300 hk. I England måles de fleste modeller til omkring 320-330 hk. Kim ved ikke hvad hans bil yder, men er sikker på at det er over de 280 hk. Og når man prøver at skyde den af og rammer 120 km/t i 2.gear er næsten som at komme i himlen. Den har i hvert fald ikke under 280 hk!
Bilen kører med variabelt ladetryk mellem 0,7 og 1,2 bar, der kan justeres på den lille Apexi-computer i kabinen.
Økonomi? Glemt alt om det!
Til at styre hele dette japanske vidunder og de mange kræfter har Kim igen tænkt på klasse og glemt alt om økonomi. Undervognen er nemlig en fuldt justerbar fra HKS. Pokkers dyr men også vanvittig god.
I alt er det så sandelig lykkedes Kim at lave et rigtigt solidt og sjældent projekt med de rette og dyre stumper, og alligevel holdt stilen rimelig ren. Det er ikke en overgejlet eller hårdtpumpet bil. Den er flot, rå og har stil på samme tid.
Bilens gule farve, de sorte Nismo-fælge og frontklappen i kulfiber gør, at det er en bil folk vender sig om for at kigge på. Også selvom langt de fleste slet ikke ved, hvad det er for en bil.
Forbliver en drøm for de fleste
Sidder du nu og tænker, at sparegrisen må lade livet, så er der faktisk god grund til at slagte den. Det gule japanske lyn er nemlig til salg, da Kim gerne vil i gang med et nyt projekt.
Og derfor er der altså mulighed for at erhverve sig en rigtig herreslæde, der er den eneste af sin slags – synet og godkendt i Danmark. Indtil videre, for vi må da håbe at flere følger trop med at importere disse kult-biler.
Hvis jeg havde en stor pose penge, var jeg ikke i tvivl. Der stod en gul Skyline i min garage. Men det bliver nok ved drømmen. Desværre.