Annonce:

Vmax-legende: Husker du Pølse-Gunnars vilde Sierra Cosworth?

Annonce:

Racerbiler fra Østrig

Interessen for disse Ford Cosworth-biler skulle i vinter for alvor stå sin prøve. Gunnar havde i længere tid set en Sierra Cosworth 4×4 bane racerbil fra Østrig til salg på Mobile.de. Prisen var måske lidt for høj, men Gunnar fik en tyskkyndig til at skrive et brev, at Gunnar gerne ville købe bilen, men ikke betale det beløb som ejeren forlangte.

– Vi fik ham ned i pris, og så var jeg jo nødt til at køre helt ned og kigge på den. Bilen stod syd for Graz tæt på den slovenske grænse. Uha, en lang tur på omkring 3.500 kilometer. Da jeg så kom derned, var bilen ikke så fin ud, som jeg havde forventet. Den vil jeg ikke have med hjem, sagde jeg. Men efter at have kigget bilen lidt nærmere efter i sømmene, så kunne jeg godt se at teknikken ikke fejlede noget, forklarer den Cosworth-gale Pølse-Gunnar.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Så hjem til Danmark kom bilen, og Gunnar gik straks i gang med en tiltrængt renovering af bilens udseende. Et nyt tag blev bl.a. svejset på og bilen totalt adskilt og malet i en fræk sort lakering.

– Jeg har ikke rigtig kunne få så meget at vide om motoren, udover at jeg kan se at den udvendigt har nogle af de dele, som de engelske racingkits består af. Men turbo og andre vitale dele er anderledes, og bilen er da også bygget til at køre baneløb i Østrig, fortæller Gunnar, der er spændt på at se hvad der gennem sig, når motoren en gang skal skilles ad.

Lugter som nytårsaften!

At det er en racerbil er man slet ikke i tvivl om, når man kigger indenfor i kabinen. Udvendigt ser den sorte Cosworth nærmest civil ud, dog med en ret så markant og lav front. Men i kabinen er der et sikkerhedsbur, der vil kunne godkendes af de skrappeste motorsportsofficials.


Udover de mange meter sikkerhedsrør, så er kabinen total strippet for overflødig vægt. Selv alt i dørene er alt pillet ud. Kun et racersæde, en 6-punkt sele og et kæmpe turbometer præger kabinen. Turbometeret stammer for øvrigt fra en af Holger Helles gamle rallybiler. Spøjs detalje.

– De sidste par år har folk drillet mig med, hvad det var for en cigar jeg kørte i, og hentydede til min Sierra Cosworth med standardudstødning. Den lyder nemlig ikke af ret meget. Derfor har jeg bygget et kæmpe rustfrit system helt uden lyddæmpere, så publikum i år kan få den herligste lyd fra min bil, griner Gunnar.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Mens han starter bilen op, slutter vores samtale helt naturligt. Bilen larmer nemlig så meget, at den under ingen omstændigheder ville komme til start til et løb på Jyllands Ringen. Her ville støjmåleren gå total agurk. Desuden rammes jeg af en meget herlig duft af racerbenzin.

– Er det ikke dejligt. Det lugter jo ligesom nytårsaften, klukker Gunnar.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også