Kan I huske denne 656-hestes Corolla med to motorer? Her er historien
NB: Davs du! Artiklen her har vi hentet hos vores venner på Bil Magasinet, der råder over det store Vmax-arkiv.
Hvad gør man, når ens Corolla 1,3 ikke rigtig slår til? Den første tanke er som regel IKKE at smide to motorer i bilen. Men det gjorde Søren og hans venner.
– Jeg købte bilen for tre år siden, hvor det var en kedelig 1,3 12V med 75 hk. Men efter 14 dage havde vi skiftet motoren ud med en 1,3 16V med 90 hk. Den kørte jeg med i et år og det var sygt, fortæller Søren.
En vinterdag sad Dolo, som Søren kaldes, sammen med sine kammerater David og Søren, og snakkede om hvordan man kunne gøre Corolla’en hurtigere. Og så kom den helt vanvittige ide frem, at det måtte da være muligt at proppe to motorer i sådan en balje. I starten var det bare for sjov, men lige pludselig kom der alvor bag ordene.
MED TOMMELSTOK
De tre gutter fra Egtved-området gik i gang med tommestok og målte på kryds og tværs. Det så ud til at kunne lade sig gøre, blev de tre musketerer enige om.
– Der var naturligvis mange ideer fremme, men den bedste løsning var at finde en Toyota MR2, hvor motoren jo sidder bagerst i bilen i forvejen. Så kunne man jo bare tage den komplette motor med gearkasse og trækaksler og montere på bagsædet af min Corolla Liftbag, griner Dolo, som derefter købte en total rådden MR2 for 10.000 kroner kun for at få fat i motor, gearkasse og trækaksler.
I sne og slud blev der skåret et hul på næsten to kvadratmeter i den gamle Corolla, og så lå drengene ellers og svejsede konstant dag og nat i 14 dage. Med en masse sjove løsninger kom MR2 motoren til at passe, og pludselig var der skabt en Corolla 4WD med to motorer.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre