Volkswagen nærmer sig mærkets sidste kapitel med forbrændingsmotorer. Mange modeller er ikke med i planerne derefter.
I et større interview med tyske Automobilwoche fortalte Volkswagen administrerende direktør Thomas Schäfer om mærkets fremtid. Og for nogle modeller ser det ikke lyst ud. Meget af fremtiden i Wolfsburg er allerede elbiler, og endnu mere af den slags er på vej.
Volkswagen-chefen siger da også, at han kan se begyndelsen til enden på forbrændingsmotoren. I hvert fald fortæller han i interviewet, at Volkswagen efterhånden har sendt den sidste nye bil med forbrændingsmotor på gaden.
Der er en ny Passat Variant på vej (sedan-modellen er allerede fortid, red.) på vej. Det samme med en ny T-Roc. Og det vil blive Volkswagens sidste model med forbrændingsmotor.
LÆS OGSÅ: SE LISTEN: Her kører Danmarks værste bilister rundt
Her vil mange nok stoppe op. For hva’ med Golf? Jo.. den ikoniske model er ikke længere noget, Volkswagen vil forbindes med. Der er godt nok et facelift på vej. En Golf 8.5 om man vil. Men en Golf 9 er ikke en del af planerne i Wolfsburg, fortæller Thomas Schäfer.
VW: Meget skal se anderledes ud
– Hvis verdens udvikling går i en helt anden retning frem mod 2026/2027, vil vi kunne sende en helt ny bil på gaden. Men det tror jeg ikke på. Indtil videre er det (en Golf 9, red.) ikke planen.
Det ser heller ikke for godt ud for den mindre Polo. De kommende Euro 7 gør den nemlig for dyr at producere. I hvert fald i Volkswagens øjne. Det tyske mærke har dog ikke tænkt sig at lægge hverken Golf- eller Polo-navnet på is. Modellerne vil vende tilbage som elbiler.
Men det sker formentlig ikke, før mærket er den kommende SSP-platform klar engang efter 2028. Hverken den nuværende MEB eller MEB+-platform vil der blive bygget en elektrisk Golf eller for den sags skyld en Polo på.