Senest i 2035 vil Volkswagen kun sælge elbiler til sine europæiske kunder. Men der er stadig tid til endnu en udgave af Golfen med forbrændingsmotor.
Det her er egentlig en nyhed med nogle år på bagsmækken. Faktisk lige så mange som den nuværende Golf 8 har. Men den er alligevel værd at tage med.
For da Golf 8 kom frem i 2019, sagde Volkswagen i samme åndedrag, at ‘man er sikker på, at der også kommer en Golf 9’. Det selvom bilindustrien med hastige skridt bevæger sig retningen af elbilerne. Noget Golfen aldrig har været bygget til.
For selvom der både har været helt elektriske udgaver af Golf’en, og der stadig er en hybridudgave i form af Golf GTE på markedet, så har Golf-platformen aldrig være bygget til en elbil fra starten.
Ikke engang chefen er ‘så optimistisk’
Dengang i 2019 var Volkswagen da også overbevist, om “at der vil være nye fossilbiler om ti år”. Altså i 2029. Det sagde Volkswagens Lars Hentschel i et interview til Top Gear.
– Ikke engang min chef (VW’s direktør Herbert Diess, red) er så optimistisk på elbilernes vegne. Der bliver en ny Golf med forbrændingsmotor. Det er jeg overbevist om, lød det dengang i et interview med vores engelske kolleger.
Og selvom meget kan have ændret sig i Wolfsburg på de tre år, der er gået siden da, er der ikke meget der tyder på, at Volkswagen lige på det punkt har ændret holdning. Heller ikke selvom mærket holder fast i, at man senest i 2035 kun vil producere elbiler til det europæiske marked. Bilerne til amerikanerne bliver elektroniske lidt senere.
Hvis det går, som det plejer for Golf, så har 8’eren endnu et par år at løbe på. Modellens livscyklus er som regel 7 år lang. Da Mk.8 blev præsenteret i 2019 fyldte modellen 45 år. På den tid var det lykkedes Volkswagen at sælge hele 35 millioner eksemplarer af bilen.