Volkswagen skærer nu igen ned i modelprogrammet og skærer betydeligt ned på listen over ekstraudstyr.
Volkswagen skal slankes. Og det på flere måder.
Allerede i juni sidste år blev det helt fra direktørgangene i Wolfsburg meldt ud, at mærket skal finde svimlende 10,6 milliarder euro i besparelser. Det svarer til lige knap 80 milliarder kroner.
Det skal til gengæld betyde, at Volkswagens salg vokser med 6,5 procent senest i 2026. Og det uden at mærket nødvendigvis skal bede ansatte om at gå ned i løn eller forlade deres job.
Når det så er sagt, kommer spareplanen til at gøre ondt på store dele af det tyske mærkes modelprogram. Volkswagen vil nemlig af med sine nichemodeller.
LÆS OGSÅ: Direktør græd – lukket bilfabrik tømt for dele
– Vi vil fokusere på et lille antal af Volkswagens kernemodeller. Det skal skære ned på kompleksiteten (i produktionen, red.) og give en højere profit, sagde direktør Thomas Schäfer.
Og nu er der sket noget. For ifølge en e-mail, som Volkswagen har sendt til Motor 1, blev den sidste Arteon sedan, som teknisk set er en liftback, bygget i 2023. Fabrikken i Emden, Tyskland, bygger ganske enkelt ikke bilen længere.
Kigger man på Arteons salgstal, er de heller ikke imponerende. Bare en Arteon har i de første 5 måneder af 2024 fået danske nummerplader på. Porsche har solgt dobbelte så mange – igen, det er 2 styk – 718 RS Spyder.
Stationcar-udgaven, som igen teknisk set er en shooting brake, får lov at leve videre lidt længere. På fabrikken i byen Osnabrück går Arteon-samlebåndet nemlig først i stå i 2026.
Tilbage i juni 2023 ville Thomas Schäfer ikke sige noget om, hvilke andre modeller der følger Arteon i graven. Men sikkert er det, at flere biler skal den vej. Bl.a. fordi Volkswagen vil bruge pengene på at få nedbragt udviklingstiden.
Lige nu er Volkswagen lidt mere end 4 år, helt præcist 50 måneder, om at udvikle en ny bil. Det skal, fordi modelprogrammet bliver mindre, skæres ned til 36 måneder. Altså 3 år.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!