Volkswagen er i krise. Gælden er så enorm, at mærket ifølge økonomidirektøren har to, måske tre år til at vende udviklingen. Nu lukkes den første fabrik.
Volkswagen mangler penge. Faktisk er mærket i så stor en økonomisk krise, at ledelsen nu lukker den første af formentlig en række fabrikker.
Det skriver finansmediet Bloomberg.
Helt konkret trækker Volkswagen stikket på den fabrik i Nanjing, som man i et joint venture med det statsejede SAIC, der bl.a. ejer MG, bygger Passat og en række Skoda-modeller på.
Volkswagen var det første bilmærke, der etablerede sig i Kina. Hvilket faktisk også betød, at en model som Golf II var i produktion i forskellige variationer helt frem til 2013.
LÆS OGSÅ: Mercedes-ejer slap for p-bøde fordi han ikke kører Tesla
Fabrikken i Nanjing, som ifølge Bloomberg lukkes ned, har en årlig kapacitet på 360.000 biler. Lige nu er det dog kun 58 procent af fabrikkens kapacitet, der bliver udnyttet. På den anden side har Volkswagen ikke voldsomt meget lyst til at kommentere på mediets informationer.
– Alle SAIC Volkswagen-fabrikker fungerer normalt efter markedets krav og vores prognose, lyder det i en kommentar.
Det er dog ikke kun Volkswagen, der lider i Kina. Det gør flere af koncernens mærker. Især Audi har fået skarp konkurrence fra kinesernes egne mærker.
Tilbage i december 2023 kom det da også frem, at mærket nu søger hjælp hos et kinesisk mærke, der skal levere teknikken til en helt ny model. Læs mere om det her.
Mens Audi og Volkswagen forsøger at holde fast i de kinesiske markedsandele, flygter andre mærker ud af det kommunistiske diktatur. Eksempelvis har Aiways en forhåbning om at genstarte hele virksomheden ved at flytte alt andet end selve produktionen til Europa.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!