Hvis Volkswagen skal spytte billigere elbiler ud på vejene, har mærket brug for statsstøtte i hvert fald i fem år endnu, siger direktør Thomas Schäfer.
I et interview med Auto Motor och Sport lægger Volkswagens direktør, Thomas Schäfer, ikke skjul på, at mærket ikke kan klare sig uden statsstøtte de næste fem år.
I hvert fald ikke hvis målet er, at der skal billigere elbiler på gaden.
– Der er ikke noget langsigtet perspektiv. Ligesom i Tyskland forsvandt tilskud til elbiler fra den ene dag til den anden.
– Det er for tidligt, selvom priserne er på vej ned. Hvis vi skal klare at levere billige elbiler til alle, har vi brug for støtte de næste fem år, lyder det fra direktøren.
Bønnen om statsstøtte er ikke så meget anderledes fra de andre bilmærker. Også Ford mener, at elbilerne bør få mere støtte.
Tysklands kansler Olaf Scholz gik for nylig endda så langt som til at forlange, at alle andre EU lande også støtte op om elbilerne.
At regningen så kun kan have et sted – nemlig hos skatteborgerne, som ikke nødvendigvis køber elbiler, – lod Scholz til ikke at kommentere på, da han besøgte Fords fabrik i Köln.
Vi har brug for salgsfremmende tiltag, der virker på tværs af Europa, sagde kansleren ifølge Handelsblatt.
Tilbage hos Volkswagen ser det sort ud. Ledelsen mener, at det er nødvendigt at lukke flere af mærkets fabrikker i Tyskland. Noget der ellers aldrig er sket før.
Finansdirektøren mener, at økonomien er så dårlig, at bilmærket kun har to – måske tre – år til at vende udviklingen. Altså før det er for sent. I forbindelse med fabrikslukningerne vil Volkswagen-ledelsen i øvrigt ikke afvise, at fyringer kan komme på tale.
Det er allerede sket for Audi som også er en del af VW-koncernen. Det tyske mærke har efter forgæves forhandlinger besluttet sig for at lukke sin eneste fabrik i Belgien. Dermed vil der kun være bilfabrik tilbage i hele landet. Beslutningen betyder, at 3.000 ansatte mister jobbet.