Volkswagen havde egentlig bestemt sig for, at lade den lille benzindrevne Polo kører i graven. Men nu har bilmærket ombestemt sig.
Volkswagen ville så sent som i september udfase den klassiske Polo-model i Europa. Oprindeligt var planen at erstatte Poloen med den kommende elektriske ID.2.
Men det tyske bilmærke har nu ændret kurs. Baggrunden for denne beslutning er blandt andet ønsket om at undgå en gentagelse af den situation, Ford står i efter at have fjernet flere af deres klassiske modeller fra markedet. Bl.a. Fiesta.
Produktionen af Polo blev i september stoppet på Volkswagens fabrik i Pamplona, Spanien. Det foregik helt efter planen og som en del af Volkswagen strategi om at forberede sig på en fremtid med strengere EU-emissionskrav.
Men nu bekræfter Volkswagens udviklingschef, Kai Grünitz, at en opdateret version af Poloen er på vej. Udmeldingen kom i forbindelse med Los Angeles Auto Show.
Det skriver Autocar.
LÆS OGSÅ: Verdens dyreste Saab er sat til salg i Sverige
Og det tyder på, at modellen får en vigtig rolle i mærkets overgangsperiode mod en mere elektrificeret bilpark.
Den nuværende generation af Volkswagen Polo blev introduceret i 2017 og fik et mindre facelift i 2021.
Den kommende version, som ventes at blive lanceret næste år, vil dog sandsynligvis inkludere teknologiske forbedringer for at opfylde de nye emissionskrav.
Det er forventet, at Poloen vil blive tilgængelig som mild hybrid med benzinmotorer som 1,0 TSI og 1,5 TSI-benzinmotorer, så modellen kan leve op til EU’s nye grænseværdi på 93,6 gram CO2 pr. kilometer.
At Volkswagen genoptager arbejdet med Poloen står i skrap kontrast til Fords beslutning om at udfase modeller som Fiesta og Focus uden at have tilstrækkeligt attraktive elbiler klar som erstatning.
Fords valg har resulteret i betydelige udfordringer for Ford i Europa, hvor kunderne ikke har taget godt imod de nyere elektriske modeller som Capri og Explorer. Faktisk er Ford nødsaget til at neddrosle produktionen, fordi man ikke kan finde kunder nok.
Om den opdaterede Polo også vil blive lanceret på markeder som det danske, hvor den nuværende model endnu ikke er fjernet, er uvist.
Det vil sandsynligvis afhænge af, hvordan den fornyede version klarer sig på andre europæiske markeder. Indtil videre er det tydeligt, at Volkswagen ser forsat ser en idé i at satse på den kompakte benzindrevne model i 40 år.