50 procent. Det er, hvad prisen pรฅ batteripakkerne til elbiler falder med inden for bare to รฅr, hvis man spรธrger Volkswagen. Prisen kan falde yderligere.
Skal du vente med at kรธbe en elbil? Mรฅske. I hvert fald hvis du vil have den fra ny og bare en smule billigere.
Allerede fra 2027 forventer Volkswagen nemlig, at batteripakkerne til elbilerne vil vรฆre faldet 50 procent i pris. Altsรฅ i forhold til, hvad en tilsvarende batteripakke kostede i 2023.
Og det er ikke alt. For i 2029 ser Volkswagen ifรธlge analytikeren Matthias Schmidt for sig, at batteripakkerne bliver yderligere 20 procent billigere.
Spรธrgsmรฅlet er sรฅ, om det er noget, bilisterne vil kunne mรฆrke ude hos forhandlerne. Eller om VW-koncernen den vej igennem รธger indtjeningen pr. bil.
Det dramatiske fald i prisen regner Volkswagen med, fordi datterselskabet PowerCo kan skrue op for produktionskapaciteten. Desuden er priserne pรฅ rรฅmaterialerne til netop elbilernes batterier faldet i et langt stykke tid.
Lithium er blevet nรฆsten 90 procent billigere pรฅ 3 รฅr
Prisen pรฅ lithium er blandt andet styrtdykket med 85 procent siden 2022. Men trods de billigere materialer er det ikke alle batterifabrikker, der formรฅr at holde skindet pรฅ nรฆsen.
Det mรฆrkede Volkswagen noget til sรฅ sent som i denne mรฅned, hvor den svenske batterifabrik Northvolt gik konkurs.
Konkursen betyder, at tyskerne โ der var fabrikkens stรธrste aktionรฆr โ afskriver 13 milliarder danske kroner som tab. Det er omvendt ikke kun bilmรฆrkerne, konkursen gรฅr ondt pรฅ.
Faktisk har konkursen i det svenske kostet hver eneste dansker en formue. Pensionskassen ATP, som snart sagt alle lรธnmodtagere i Danmark betaler til, har nemlig tabt 2,3 milliarder kroner pรฅ lukningen af Northvolt.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk