50 procent. Det er, hvad prisen på batteripakkerne til elbiler falder med inden for bare to år, hvis man spørger Volkswagen. Prisen kan falde yderligere.
Skal du vente med at købe en elbil? Måske. I hvert fald hvis du vil have den fra ny og bare en smule billigere.
Allerede fra 2027 forventer Volkswagen nemlig, at batteripakkerne til elbilerne vil være faldet 50 procent i pris. Altså i forhold til, hvad en tilsvarende batteripakke kostede i 2023.
Og det er ikke alt. For i 2029 ser Volkswagen ifølge analytikeren Matthias Schmidt for sig, at batteripakkerne bliver yderligere 20 procent billigere.
Spørgsmålet er så, om det er noget, bilisterne vil kunne mærke ude hos forhandlerne. Eller om VW-koncernen den vej igennem øger indtjeningen pr. bil.
Det dramatiske fald i prisen regner Volkswagen med, fordi datterselskabet PowerCo kan skrue op for produktionskapaciteten. Desuden er priserne på råmaterialerne til netop elbilernes batterier faldet i et langt stykke tid.
Lithium er blevet næsten 90 procent billigere på 3 år
Prisen på lithium er blandt andet styrtdykket med 85 procent siden 2022. Men trods de billigere materialer er det ikke alle batterifabrikker, der formår at holde skindet på næsen.
Det mærkede Volkswagen noget til så sent som i denne måned, hvor den svenske batterifabrik Northvolt gik konkurs.
Konkursen betyder, at tyskerne – der var fabrikkens største aktionær – afskriver 13 milliarder danske kroner som tab. Det er omvendt ikke kun bilmærkerne, konkursen går ondt på.
Faktisk har konkursen i det svenske kostet hver eneste dansker en formue. Pensionskassen ATP, som snart sagt alle lønmodtagere i Danmark betaler til, har nemlig tabt 2,3 milliarder kroner på lukningen af Northvolt.
Læs flere artikler efter annoncerne: