Vi skal over en halv million kroner for at finde startprisen for Volkswagen ID. Buzz GTX. Med 340 hestekræfter er bilen til gengæld det hurtigste ‘rugbrød’ nogensinde.
I 1980’erne producerede Porsche en meget begrænset serie af T3 Transporter, som var udstyret med en 231 hk 3,2-liters 6-cylindret boxermotor. Dette køretøj var på det tidspunkt uden tvivl det hurtigste og mest imponerende på vejene.
Men selv denne kraftfulde model overgås af den nye ID. Buzz GTX. Den nye model er udstyret med to elmotorer, 340 hk og et elektronisk firehjulstræk, som gør det muligt for ID. Buzz GTX at accelerere fra 0 til 100 km/t på blot 6,1 sekunder (6,4 sekunder for ID. Buzz Lang GTX).
Priserne for GTX-topmodellen starter ved 509.995 kr. for versionen med kort akselafstand og fra 549.995 kr. for udgaven med lang akselafstand og syv sæder.
Det skriver importøren i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Magnussen får hårdeste straf i Formel 1 – Haas hjælper ikke
Begge udgaver af ID. Buzz GTX deler den samme elektriske drivlinje. Forhjulene drives af en 109 hk asynkron elmotor, mens baghjulene får kraft fra en 286 hk APP550-elmotor, som også findes i modellerne ID.4 og ID.7.
Det elektriske firehjulstræk sørger for en optimal fordeling af motorkraften mellem for- og baghjulene på få millisekunder, hvilket sikrer et optimalt vejgreb og afsæt under alle kørselsforhold. ID. Buzz GTX kan trække op til 1.600 kg i den lange version og op til 1.800 kg i den korte version.
Selvom de to varianter af ID. Buzz GTX har ens drivlinjer, adskiller de sig på batterisiden. Den korte version er udstyret med et 79 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på op til 419 kilometer.
Batteriet kan lynlades med op til 185 kW, hvilket gør det muligt at lade fra 10-80 % på 26 minutter. Den lange version har et større 86 kWh-batteri med en rækkevidde på op til 458 km.
Dette batteri kan lynlades med op til 200 kW, og en opladning fra 10 til 80 % tager også her kun 26 minutter. Under optimale forhold kan en 10 minutters lynladning give en rækkevidde på op til 236 km.
GTX-versionen skiller sig ud fra de øvrige ID. Buzz-modeller gennem forskellige designdetaljer, der fremhæver bilens dynamiske karakter. Fronten på GTX-versionen har en unik kofanger med et sort luftindtag, der er udformet i et bikubemønster, samt vertikale airguides på siderne.
Desuden er der nydesignede kørelys i form af to LED-trekanter, der er placeret oven på hinanden som en pilespids. Karrosseriets designelementer, herunder frontkofangerens luftindtag, luftføringskanalerne på siderne,
GTX-bogstaverne og sidespejlene, er holdt i højglans sort. ID. Buzz GTX er udstyret med 20” Solna-letmetalfælge, og som ekstraudstyr tilbydes to forskellige 21-tommer alufælge: Caracas (sort) og Townsville (sort med diamantskåret overflade). Interiøret i GTX-versionen er hovedsageligt sort, med røde striber og syninger på sæderne og det multifunktionelle sportsrat som elegante detaljer.
GTX-versionen kommer med samme standardudstyr som Style-modellen, hvilket blandt andet inkluderer elektrisk justerbare forsæder med massagefunktion, en omfattende assistentpakke med Travel Assist, nøglefri adgang og start, elektrisk betjente skydedøre og bagklap samt IQ. LIGHT-LED-matrix-forlygter.
Farvemæssigt tilbydes GTX-versionerne uden ekstra omkostninger i farverne Candy White, Cherry Red, Mono Silver, Starlight Blue og Deep Black Pearl. Den to-farvede kombination af Mono Silver og Cherry Red, som er unik for GTX, kan fås for en merpris på 22.300 kr.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Bemærk: Artiklen er baseret på en pressemeddelelse. Har du kommentarer til indholdet, bedes du kontakte den pågældende afsender.