Det er slut. Slut med Volkswagen og VR6-motoren. De seks, sรฆrlige cylindre forsvandt fra Europa men fortsatte i Kina. Nu er det dog ogsรฅ forbi.
VR6-motorens รฆra er slut. Efter 36 รฅr pรฅ markedet har Volkswagen produceret den sidste VR6-motor nogensinde. Den 12. december 2024 markerede afslutningen pรฅ en รฆra, der startede i 1991 med introduktionen af den kompakte sekscylindrede motor i tredje generation af Golf.
I modsรฆtning til traditionelle V6-motorer, der har to topstykker, benytter VR6-motoren sig af et enkelt topstykke og har en smallere vinkel mellem cylinderrรฆkkerne.
Den unikke konstruktion gjorde det muligt for Volkswagen at skabe en kompakt og kraftfuld motor, der fandt vej til en rรฆkke forskellige modeller, herunder Golf, Passat og Corrado. Og sรฅ gav motoren, som du kan hรธre i klippet lรฆngere nede i artiklen, en helt sรฆrlig lyd fra sig.
VR6-motoren blev ogsรฅ anvendt i andre biler fra Volkswagen-gruppen, sรฅsom Porsche Cayenne, Audi TT og Skoda Superb.
Selvom VR6-motoren forsvandt fra det europรฆiske marked for รฅr tilbage, fortsatte produktionen i USA og Kina. Men nu er det endegyldigt slut. Den sidste VR6-motor er rullet af samlebรฅndet, og produktionen er lukket ned efter nรฆsten 1,9 millioner producerede eksemplarer.
VR6-motoren spillede en afgรธrende rolle i Volkswagens ambition om at bevรฆge sig op i premium-segmentet. Den kompakte V6-motor leverede en kombination af kraft og raffinement, der var med til at give biler som Golf et mere eksklusivt prรฆg.
I dag er VR6-motorens rolle imidlertid blevet overtaget af mere effektive og miljรธvenlige teknologier, sรฅsom firecylindrede turbomotorer og hybride drivlinjer.
De seks cylindre efterlader sig en arv som en innovativ og succesfuld motor, der i over tre รฅrtier har leveret kรธreglรฆde til bilejere verden over. Dens unikke design og karakteristiske lyd vil blive husket af mange bilentusiaster.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: