Det er slut. Slut med Volkswagen og VR6-motoren. De seks, særlige cylindre forsvandt fra Europa men fortsatte i Kina. Nu er det dog også forbi.
VR6-motorens æra er slut. Efter 36 år på markedet har Volkswagen produceret den sidste VR6-motor nogensinde. Den 12. december 2024 markerede afslutningen på en æra, der startede i 1991 med introduktionen af den kompakte sekscylindrede motor i tredje generation af Golf.
I modsætning til traditionelle V6-motorer, der har to topstykker, benytter VR6-motoren sig af et enkelt topstykke og har en smallere vinkel mellem cylinderrækkerne.
Den unikke konstruktion gjorde det muligt for Volkswagen at skabe en kompakt og kraftfuld motor, der fandt vej til en række forskellige modeller, herunder Golf, Passat og Corrado. Og så gav motoren, som du kan høre i klippet længere nede i artiklen, en helt særlig lyd fra sig.
VR6-motoren blev også anvendt i andre biler fra Volkswagen-gruppen, såsom Porsche Cayenne, Audi TT og Skoda Superb.
Selvom VR6-motoren forsvandt fra det europæiske marked for år tilbage, fortsatte produktionen i USA og Kina. Men nu er det endegyldigt slut. Den sidste VR6-motor er rullet af samlebåndet, og produktionen er lukket ned efter næsten 1,9 millioner producerede eksemplarer.
VR6-motoren spillede en afgørende rolle i Volkswagens ambition om at bevæge sig op i premium-segmentet. Den kompakte V6-motor leverede en kombination af kraft og raffinement, der var med til at give biler som Golf et mere eksklusivt præg.
I dag er VR6-motorens rolle imidlertid blevet overtaget af mere effektive og miljøvenlige teknologier, såsom firecylindrede turbomotorer og hybride drivlinjer.
De seks cylindre efterlader sig en arv som en innovativ og succesfuld motor, der i over tre årtier har leveret køreglæde til bilejere verden over. Dens unikke design og karakteristiske lyd vil blive husket af mange bilentusiaster.