Annonce:

Volkswagen har ombestemt sig: Vil alligevel IKKE skrotte forbrændingsmotoren

Først kunne VAG-gruppen ikke komme hurtigt nok væk fra forbrændingsmotoren. Men nu skal Skoda bære udviklingen videre. 

Annonce:

Mange mener, at Volkswagen på grund af diesel-skandalen bærer ansvaret for, at blandt andet EU-systemet i dag rynker på næsen af forbrændingsmotoren. Faktisk så meget at man i Bruxelles forsøgte at forbyde den.

I mellemtiden har Volkswagen da også haft travlt med at lægge afstand til forbrændingsmotoren. Men nu har piben fået en lidt anden lyd. Skoda skal nemlig fortsat udvikle forbrændingsmotoren.

LÆS OGSÅ: Bilist fortryder: “Jeg byttede min Ford med en Tesla – og jeg hader det!”

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I en pressemeddelelse fortæller det tjekkiske mærke, at man har fået ansvaret for udviklingen af hele VAG-gruppens arsenal af mindre motorer. Helt konkret drejer det sig om tre- og firecylindrede benzinmotorer, som bruges i intet mindre end 50 VAG-modeller.

Faktisk har Skoda så stor en opgave foran sig, at mærket nu leder efter 150 ekstra ansatte. Målet er, at de nye medarbejdere skal være med til at udvikle ‘små, brændstofeffektive motorer med et lille emissions-udslip’.

Volkswagen har da også allerede bedt EU-Kommissionen om at forsinke implementeringen af de kommende Euro 7-emissionsstandarder. Volkswagen forsvarer sig med, at udviklingen af motorer – der kan leve op til de nye krav – tager tid.


Tid bilmærkerne ikke har, hvis EU’s nuværende plan om at gøre kravene gældende fra 2025 ikke udskydes med mindst ét år. Volkswagen gruppens række af EA211-motorer har været på programmet siden 2011.

Mindst er en 3-cylindret, én-liters motor med 60 til 128 hestekræfter. Noget der bruges i alt fra VW Golf til Audi A1 (da den var på markedet, red.). Størst målt i slagvolumen er én 1,5-liters benziner med op til 150 hestekræfter. ‘Evo’ kalder Volkswagen motoren som bl.a. bruges i Golf 8.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også