Og det skal faktisk ikke kun gælde Volkswagen. Alle mærker i koncernen skal stramme op på designkvaliteten.
Nogle ser bare bilen som et transportmiddel. Som en måde at komme fra A til B på. Men der skal også være noget for os andre.
Os der godt kan lide design. Af samme grund lover cheferne i VAG-koncernen, at designkvaliteten ska én vej – og det er op.
Det skal ganske enkelt i højere grad være muligt at se forskel på modellerne. Noget især Audi har været storslemme til at ignorere de sidste mange år.
En Audi A4 ligner eksempelvis en mindre Audi A6 som igen ligner en mindre Audi A8. Men det skal altså være slut nu. Der skal i hvert fald være mindre at det fælles og ens designsprog.
LÆS OGSÅ: Allan fik smadret sin drømmebil – nu raser debatten om ‘Danmarks farligste rundkørsel’
Det fortalte VAG-gruppens ledelse i forbindelse med biludstillingen IAA, der blev afholdt i München tidligere på måneden.
– Med skarpere identiteter på designfronten vil vi øge forskelligheden blandt vores brands, sagde Porsche-chefen Oliver Blume.
Han er i øvrigt også øverst ansvarlige for hele Volkswagen-koncernen. IAA-dagene brugte Blume på bl.a. at fortælle, at de forskellige designfilosofier allerede kan ses.
Et koncept som Cubra DarkRebel er eksempelvis meget vidt fra det på Volkswagen ID. GTI, synes han.
Produktionsudgaverne af de to biler er først klar i 2025, så Volkswagen har altid tid til også at lave den beslutning om.
En ting, Volkswagen ikke laver om på, er de platforme, mærkets biler bygges på. Eller skulle vi sige ‘platform’. For nok kommer både Cupra og Volkswagens modeller til visuelt at skille sig ud fra hinanden. Men de skal stadig bygges på samme teknik.