Elbilernes batterier bliver ringere over tid, men ikke hos Volkswagen, hvor et batterivirksomhed, som tyskerne ejer, hævder at have fundet et gennembrud i solid-state-teknologien.
Toyota har de seneste mange år sagt, at de såkaldte faststof-batterier, eller solid state-batterier, ventede lige om hjørnet.
Og nu mener PowerCo, der er en startup-virksomhed ejet af Volkswagen, også at have knækket koden.
PowerCo siger, at deres faststofbattericelle mere end lever op til de gældende krav for batteritypen, og at man stadig efter 1.000 opladningscyklusser havde 95 procent af batteriets oprindelige kapacitet tilbage.
For en elbil, hvis forbrug og rækkevidde måles efter den europæiske WLTP-standard, svarer det til en kilometerstand på 500.000.
LÆS OGSÅ: Satte p-vagter til at jagte bilister i snestrom
Tyskerne siger, at man har ladet testen løbe over flere måneder på PowerCos batterilaboratorier i byen Salzgitter.
Som det er nu, siger man, at et batteri til elbiler ikke må tabe mere end 20 procent af kapaciteten efter 700 opladningscyklusser.
– Det er et meget opmuntrende resultat, der på imponerende vis bekræfter potentialet i solid-state batterier,” siger man.
– Slutresultatet af denne udvikling kunne være en battericelle, der muliggør lange rækkevidder, kan genoplades superhurtigt og praktisk talt ikke ældes.
– Det er meget opmuntrende testresultater, som på imponerende vis understreger faststofbatteriernes potentiale.
– Det endelige resultat af denne udvikling kan blive en battericelle, som giver mulighed for lange rækkevidder, kan oplades superhurtigt, og som praktisk talt ikke ældes,” udtaler PowerCo’s administrerende direktør Frank Blom i en pressemeddelelse.