For at få solgt nogle flere brugte elbiler lægger Semler, der har importen af VW-mærkerne i Danmark, nu 5 års garanti på bilerne.
Kort før jul meldte Semler Mobility, der importerer Volkswagen-mærkerne i Danmark, at fabriksnye elbiler får fem års garanti. Nu gælder det også brugte elbiler.
Det skriver virksomheden selv på sin hjemmeside.
Ingen garanti uden betingelser dog. Importøren skriver, at det er fem år eller 150.000 kilometer, og at bilerne skal være købt brugt gennem dem i løbet af 2024.
Den fulde liste af undtagelser, som garantien på brugte biler ikke dækker, er som følger:
Naturlig slitage eller sliddele
Plugin Hybrider (PHEV) og biler med forbrændingsmotor (ICE)
Digitale tjenester og services
Indefra kommende gennemtæring
Ekstraudstyr eller tilbehør, der ikke er en del af bilens oprindelige opbygning
Fejl på bilens højvoltsbatteri (dette er omfattet af fabrikkens garanti, der gælder i 8 år eller indtil 160.000 km
Fejl i lakkens opbygning (dette er omfattet af fabrikkens 3-årige lakgaranti)
Det skal, skriver importøren, give kunderne større tryghed. På Curpa-modellerne, der kører på strøm, øges garantien fra 50.000 til 150.000 kilometer.
Undtagelserne til trods er de 5 år svære at finde noget andet sted. I hvert fald når det gælder garanti. End ikke Tesla, som ellers er det mest solgte mærke i Danmark, kan svinge sig op over mere end 4 år.
Faktisk er det kun hos sydkoreanske Kia man finder noget, der i hvert fald på nye biler, kan hamle op mod VAG-importørens nye tilbud. De koreanske biler er således dækket af en garanti på syv år eller op til 150.000 kilometer.