Kunder og kritikere har i kor hakket på Volkswagen, fordi mærket i stigende grad lod de fysiske knapper glide ud af kabinen.
Vi har vidst det siden oktober sidste år. Her skrev Volkswagens øverste direktør, Thomas Schäfer, på sin LinkedIn-profil, at knapperne vil gøre et comeback i mærkets biler.
– Vi former vores modelprogram og vores design og i den sammenhæng nye, mere simple måder at styre dem (bilerne, red.) på. Eksempelvis genintroducerer vi trykknapperne på rattet. Det er, hvad kunderne vil have fra Volkswagen, lød det dengang fra direktøren.
Og nu kommer de. Knapperne altså. Det er konceptet ID.2all nok det bedste eksempel på. Bilen er ikke fyldt med knapper som den første generation af Porsche Panamera.
Men der er markant flere knapper i den nye Volkswagen i forhold til modelprogrammet under den tidligere direktør Herbert Diess.
LÆS OGSÅ: Endnu et bilmærke fyrer alle forhandlere i Danmark
Med Diess i spidsen besluttede Volkswagen sig nemlig for at følge efter Tesla, der går efter så få knapper som overhovedet muligt. Eksempelvis er blinkerstilken helt væk i en ny Model 3.
Den tilgang smittede i den grad af på ledelsesgangene i Wolfsburg, men nu fortryder direktørerne altså. Og det betyder et comeback til knapperne.
Volkswagen-toppen har tidligere indrømmet, at den Tesla-agtige tilgang ‘frustrerede kunder som ikke skulle være frustreret.
I et interview med Autocar siger Volkswagens interiørdesigner, Darius Watola, at kabinen i ID.2 afspejler det kommende udtryk i VW-kabiner.
Blandt andet betyder det en række fysiske knapper under bilernes infotainment-skærm. I ID.2-konceptet er der eksempelvis gjort plads til knapper, der regulerer sædevarme og klimaanlæggets temperatur.
I det hele taget er der noget, der tyder på, at knapper får noget af et generelt comeback i bilindustrien. Volkswagen er nemlig ikke de eneste, der igen vil udstyre nye biler med flere fysiske knapper. Læs mere om det her.