Den nuvรฆrende Volkswagen Golf 8 kan blive den lรฆngst overlevende Golf i mรฆrkets modelhistorie pรฅ grund af nye overvejelser i Wolfsburg.
Golf 8 kan blive en bil, der er pรฅ vejene i hele 16 รฅr. Den har allerede vรฆret her i 5 รฅr. Men ledelsen i Wolfsburg er altsรฅ klar pรฅ mere.
Helt konkret overvejer cheferne at lade den nuvรฆrende Volkswagen Golf kรธre videre i modelprogrammet i yderligere 11 รฅr. Det ogsรฅ selvom en elektrisk Golf efter alt at dรธmme er planlagt til en lancering lige omkring 2030.
Men i et interview til den hollandske udgave af Top Gear fortรฆller Kai Grรผnitz, der er chef for Volkswagens tekniske afdeling, at man overvejer at lade Golf 8 kรธre videre end til i hvert fald 2035.
Det er sjovt nok samme รฅr, som EU har tรฆnkt sig at forbyde alle nye biler med forbrรฆndingsmotorer, som ikke kan kรธre pรฅ syntetisk brรฆndstof.
LรS OGSร : Magnussens chance? Fyret chef afslรธrer nyt Formel 1-hold
Til den tid vil Volkswagen Golf 8 vรฆre en rigtig gammel bil. For bilen stรฅr ikke pรฅ sin egen platform. Der er derimod tale om en videreudviklet Golf 7 pรฅ MQB-platformen, en teknik der blev lanceret helt tilbage i 2012.
Det er dog ikke noget nyt, at Volkswagen forlรฆnger livet for gamle platforme. Isรฆr ikke nรฅr det kommer til Golfen.
Golf Mk. 5, der blev lanceret i 2003, lagde platform til aflรธseren Golf 6. En bil der fรธrst udgik af produktion ni รฅr senere. Nรฆsten da. For Golf 6 var i produktion helt frem til 2016.
Der er dog intet som slรฅr Volkswagen Type 1 i bilmรฆrkets historie. Med lidt mellemrum var bilen i produktion fra 1938 til 2003, hvor den sidste bil forlod samlebรฅndet i Mexico.
Tilbage i Wolfsburg betragter Grรผnitz MQB-platformen, som Golf 8 bygges pรฅ, som โperfektionโ. Ogsรฅ selvom tyskerne indrรธmmer, at de havde store problemer med isรฆr bilens software, da den kom pรฅ markedet.
I hvert fald ser Kai Grรผnitz ikke nogen grund til at udvikle en helt ny benzin/diesel-drevet platform til endnu en Golf. Grรผnitz pรฅpeger samtidig, at Golf godt kan blive pensioneret fรธr 2035. Det handler dog ikke nรธdvendigvis om emissionskrav.
I stedet kan det vise sig, at EUโs regler om bl.a. cybersikkerhed i nye biler kan blive bilens endeligt. Kravene har allerede fรฅet Porsche til at droppe flere modeller. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk