Det er den første januar 2025. Det betyder mange ting. Bl.a. at Volkswagen Polo, som egentlig var sendt i graven, fylder 50 år.
Polo kan i 2025 fejre 50 år på markedet. Siden introduktionen i 1975 har Volkswagen Polo været en populær bil, især i Kina. Gennem seks generationer har Polo etableret sig som en af de mest succesfulde modeller i sin klasse med mere end 20 millioner solgte eksemplarer.
Volkswagen havde flere nye modeller på vej i 1970’erne, da den ikoniske Boble skulle udfases. Passat kom i 1973, Golf i 1974, og Polo fulgte trop i 1975. Polo var en kompakt og forfinet bil, positioneret under Golf, og den bidrog til Volkswagens overgang til forhjulstræk.
Polo har altid stået for at tilbyde moderne teknologi til en overkommelig pris. Den har opfyldt forskellige behov gennem årene, fra første bil til familiebil.
Det skriver den danske VW-importør i en pressemeddelelse.
Den første Polo, der blev præsenteret i marts 1975, var baseret på Audi 50. Den var enkel i sit design og havde fokus på funktionalitet. Med en længde på 350 cm og en vægt på 685 kg var Polo en let og effektiv bil.
Polo har gennemgået en løbende udvikling. Anden generation, Polo II, kom i 1981 med forbedringer i komfort og motorer. Den blev kåret til Årets Bil i Danmark i 1982.
Tredje generation, Polo III, kom i 1994 og var blandt de første i sin klasse med airbags. I 1998 kom den første Polo GTI med en 120 hk motor.
Fjerde generation, der blev introduceret i 2002, var større og havde et højere niveau af komfort og sikkerhed.
Femte generation kom i 2009 og introducerede nye teknologier som DSG-gearkasse og automatisk cylinderfrakobling.
Sjette generation, fra 2017, var baseret på MQB-platformen og satte nye standarder for konnektivitet og sikkerhed. I 2021 blev Polo opgraderet med digital teknologi og assistentsystemer.
Selvom Polo fortsætter, vil den i 2026 få en elektrisk pendant, ID.2. ID.2 bliver den mindste model i Volkswagens ID.-familie og forventes at have en rækkevidde på op til 450 km. Der vil også komme en GTI-version med over 200 hk.
Redaktionens bemærkning: Det var egentlig meningen, at Poloen skulle køres i graven. Men Volkswagen har tilsyneladende fortrudt den beslutning. Læs mere om baggrunden her.
Bemærk: Artiklen er baseret på en pressemeddelelse. Har du kommentarer til indholdet, bedes du kontakte den pågældende afsender.