I 2025 vil EU tvinge alle bilproducenter, der sælger eller bygger biler inden for unionens grænser, til at reducere CO2-udslippet. Ellers vanker der store bøder.
Volkswagen og alle andre bilproducenter, som er til stede i Europa, har lige et par måneder endnu at køre på.
Men fra 1. januar 2025 skal bilernes CO2-udledning være reduceret i henhold til en ny målestandard for bilers udledning, som EU kalder ‘mere retvisende’.
Er det ikke sket til den tid, venter der bilproducenterne heftige bøder, hvis størrelse i sidste ende afhænger af antallet af biler.
Det skriver Automotive News.
LÆS OGSÅ: Dieselbilen er kommet for at blive, siger Toyota
Men nu kritiserer Volkswagen-gruppens øverste direktør, Oliver Blume, helt åbent EU for den beslutning. Volkswagen-koncernen opfordrer direkte EU til at revurdere loven.
Volkswagen er et af de bilmærker, ifølge en opgørelse fra analysefirmaet JATO, der står til heftige bøder fra EU’s side, fordi tyskerne ikke når i mål med CO2-reduktionen inden deadline.
– Det giver ikke mening, at bilmærkerne skal bøde for, at EU ikke har en fastlagt strategi for elbiler.
– Det er vigtigt at tænke på og justere CO2-målene til, hvad der er realistisk, lyder det fra Blume.
Elbilerne, som EU helst vil have på vejene, er dog ikke nødvendigvis lykken. Heller ikke for Volkswagen-koncernen.
Senest er det kommet frem, at Audi fyrer flere hundrede ansatte på en fabrik i Belgien. Der er simpelthen for få kunder til den eneste elbil, de ansatte bygger. Læs mere om det her.
Når det kommer til elbiler, er flere bilmærker da også begyndt at trække i land. Tilbage i marts måned indrømmede Mercedes eksempelvis, at det vil tage år, før elbilen kan konkurrere med fossilbilerne.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!