I 2025 vil EU tvinge alle bilproducenter, der sรฆlger eller bygger biler inden for unionens grรฆnser, til at reducere CO2-udslippet. Ellers vanker der store bรธder.
Volkswagen og alle andre bilproducenter, som er til stede i Europa, har lige et par mรฅneder endnu at kรธre pรฅ.
Men fra 1. januar 2025 skal bilernes CO2-udledning vรฆre reduceret i henhold til en ny mรฅlestandard for bilers udledning, som EU kalder โmere retvisendeโ.
Er det ikke sket til den tid, venter der bilproducenterne heftige bรธder, hvis stรธrrelse i sidste ende afhรฆnger af antallet af biler.
Det skriver Automotive News.
LรS OGSร : Dieselbilen er kommet for at blive, siger Toyota
Men nu kritiserer Volkswagen-gruppens รธverste direktรธr, Oliver Blume, helt รฅbent EU for den beslutning. Volkswagen-koncernen opfordrer direkte EU til at revurdere loven.
Volkswagen er et af de bilmรฆrker, ifรธlge en opgรธrelse fra analysefirmaet JATO, der stรฅr til heftige bรธder fra EUโs side, fordi tyskerne ikke nรฅr i mรฅl med CO2-reduktionen inden deadline.
โ Det giver ikke mening, at bilmรฆrkerne skal bรธde for, at EU ikke har en fastlagt strategi for elbiler.
โ Det er vigtigt at tรฆnke pรฅ og justere CO2-mรฅlene til, hvad der er realistisk, lyder det fra Blume.
Elbilerne, som EU helst vil have pรฅ vejene, er dog ikke nรธdvendigvis lykken. Heller ikke for Volkswagen-koncernen.
Senest er det kommet frem, at Audi fyrer flere hundrede ansatte pรฅ en fabrik i Belgien. Der er simpelthen for fรฅ kunder til den eneste elbil, de ansatte bygger. Lรฆs mere om det her.
Nรฅr det kommer til elbiler, er flere bilmรฆrker da ogsรฅ begyndt at trรฆkke i land. Tilbage i marts mรฅned indrรธmmede Mercedes eksempelvis, at det vil tage รฅr, fรธr elbilen kan konkurrere med fossilbilerne.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk