Som så mange andre industrier skriger bilindustrien også på mikrochips – og nu rammer den globale endnu engang Volkswagen.
Tyskerne har ikke kunnet gå fri. På grund af manglen på mikrochips har man flere gange måttet indstille produktionen af fossilbiler – blandt andet modeller som Golf og Tiguan.
Men indtil nu har produktionen af elbiler kørt som planlagt… Indtil nu. For nu rammers også de samlebånd af manglen på mikrochips. Det får nu fabrikken til at lukke ned for produktionen på fabrikkerne i Zwickau og Dresden.
Det skriver Autmobilwoche.
Men da de to fabrikker ikke kun bygger Volkswagen-biler, vil produktionsstoppet også ramme Audi- og Cuprakunder, som venter på nye biler.
På fabrikken i Zwickau producerer VAG-koncernen biler som VW ID.3, VW ID.4, Audi Q4 e-tron og Cupra Born.
De har prøvet det før
Hvordan det produktionsstoppet rammer forbrugerne, vides endnu ikke. Men har man bestilt en elbil fra VAG-koncernen skal man væbne sig med tålmodighed, ligesom udvalget af elbiler bliver formentlig vil være begrænset i en periode for nye kunder.
Internt i VAG-koncernen har man været hårdt ramt af manglen på mikrochips. Tidligere i år meddelte Skoda eksempelvis, at man indstillede produktionen i to uger netop på grund af manglen på mikrochips.
Alligevel har den gigantiske koncern fine tal på bundlinjen. Også når det kommer til elbiler, som i året tredje kvartal har leveret 122.100 eksemplarer af. En stigning på 109 procent i forhold til samme periode sidste år