Det genoplivede bilmærke Scout, som Volkswagen ejer, vil bygge elbiler, som ejerne selv kan reparere. Det siger direktøren.
Hvis elbiler er fremtiden, kommer mange bilister til at savne især én ting. Ja, altså foruden motorlyd. Nemlig det at kunne reparere bilerne selv. Det har den genfødte Scout nu en løsning på.
Scout Motors vil komme bilisterne i møde med de nye elbiler Traveler og Terra. På dem lover mærket, at ejere får mulighed for selv at lave reparationer og udskifte dele. Præcis som man kender det fra især ældre diesel- og benzinbiler.
Scout Motors lægger i et nyt interview vægt på, at kunderne “skal have adgang til reparationer og information.”
– Over 80 procent af de reparationer, der er behov for, kan udføres på farten, siger Ryan Decker, direktør for strategi hos Scout Motors.
– Det betyder i kundens indkørsel eller bogstaveligt talt på vejen. Vi ønsker, at disse biler skal være køretøjer, som kunderne kan røre ved og tage (selv) sig af.”
Inspirationen til den beslutning kommer fra de originale Scout-modeller, der var kendt for deres robusthed og enkelhed.
– Det skal fungere længe, det skal være holdbart. Når noget går i stykker, skal du være i stand til at reparere det, siger Decker.
Elbiler er ofte komplekse og har en lang række lukkede systemer, som kun fabrikkerne og deres egne værksteder har adgang til. Men det vil Scout Motors gøre op med.
– Måske er tingene ikke limet. De er skruet i. Tingene burde være lettere at reparere selv, forklarer Decker.
Scout Motors forstår, at deres kunder ønsker at kunne tilpasse deres biler.
– Kunderne vil røre ved bilerne. De ønsker at reparere dem. De vil (selv) kunne tage kofangeren af,” siger direktøren.
For at det hele ikke bare skal blive ved snakken, vil Scout ifølge mærket selv lave mere brugervenlige servicebøger og reparationsvejledninger til bilerne. Ting, der skal være tilgængelige for alle.
– Hvad er en moderne elbil? Det er som en fuldstændig sort boks, du ikke kan gøre noget med, siger Decker.
Scout Traveler og Terra er dog ikke lige om hjørnet. Heller ikke i USA, for salget begynder som det første. Faktisk går der endnu to år, før de første modeller er klar.