En Volkswagen-forhandler troede, han havde fundet en fed fidus ved at importerer Volkswagens elbiler fra Kina. Men den går ikke, siger Volkswagen.
En tysk Volkswagen-forhandler har fået et sagsanlæg på halsen. Volkswagen i Tyskland har nemlig opdaget, at han har parallelimporteret mærkets egne elbiler fra Kina.
Helt konkret har Volkswagen trukket forhandleren Gregory Brudny i retten, fordi han har importeret 22 eksemplarer af modellen ID.6 fra Kina.
Biler, forklarer forhandleren, som han har fået gennem de officielle kanaler. Endda af Volkswagens eget joint venture i Kina – VW-FAW.
Det skriver tyske Automobilwoche.
LÆS OGSÅ: Medie: Så meget tjener Lewis Hamilton hos Ferrari
Alt sammen for at få billigere elbiler. I december 2023 valgte den tyske regering nemlig at trække al offentlig støtte til nye elbiler. Noget der ellers betød, at tyskerne kunne få op til 6.000 euro i støtte til køb af en ny bil.
Støtteordningen var dog blot det halve, da den tyske regering afskaffede den i december sidste år. ID.6’eren, som Volkswagen nu er sur over, findes i Tyskland, er sådan set bare en ID.4 med forlænget akselafstand.
Til gengæld er ID.6 markant billigere. I Kina koster den, hvad der svarer til 33.700 euro. Mens Volkswagen i Tyskland vil have mindst 43.600 for søsterbilen.
De tyske myndigheder har endda godkendt ID.6’erne fra Kina efter lidt ændringer. Bl.a. softwareopdateringer.
Men det vil Volkswagen altså ikke høre tale om. Det skyldes – siger bilmærket – bl.a., at ID.6 ikke er udstyret med en automatisk nødbremse, som er lovpligtig i EU.
I en foreløbig afgørelse er det blevet besluttet, at bilerne skal beslaglægges. Men Volkswagen i Tyskland vil have bilerne destrueret. Både afgørelsen og Volkswagens anmodning har forhandleren dog anket på stedet.