En Volkswagen-forhandler troede, han havde fundet en fed fidus ved at importerer Volkswagens elbiler fra Kina. Men den gรฅr ikke, siger Volkswagen.
En tysk Volkswagen-forhandler har fรฅet et sagsanlรฆg pรฅ halsen. Volkswagen i Tyskland har nemlig opdaget, at han har parallelimporteret mรฆrkets egne elbiler fra Kina.
Helt konkret har Volkswagen trukket forhandleren Gregory Brudny i retten, fordi han har importeret 22 eksemplarer af modellen ID.6 fra Kina.
Biler, forklarer forhandleren, som han har fรฅet gennem de officielle kanaler. Endda af Volkswagens eget joint venture i Kina โ VW-FAW.
Det skriver tyske Automobilwoche.
LรS OGSร : Medie: Sรฅ meget tjener Lewis Hamilton hos Ferrari
Alt sammen for at fรฅ billigere elbiler. I december 2023 valgte den tyske regering nemlig at trรฆkke al offentlig stรธtte til nye elbiler. Noget der ellers betรธd, at tyskerne kunne fรฅ op til 6.000 euro i stรธtte til kรธb af en ny bil.
Stรธtteordningen var dog blot det halve, da den tyske regering afskaffede den i december sidste รฅr. ID.6โeren, som Volkswagen nu er sur over, findes i Tyskland, er sรฅdan set bare en ID.4 med forlรฆnget akselafstand.
Til gengรฆld er ID.6 markant billigere. I Kina koster den, hvad der svarer til 33.700 euro. Mens Volkswagen i Tyskland vil have mindst 43.600 for sรธsterbilen.
De tyske myndigheder har endda godkendt ID.6โerne fra Kina efter lidt รฆndringer. Bl.a. softwareopdateringer.
Men det vil Volkswagen altsรฅ ikke hรธre tale om. Det skyldes โ siger bilmรฆrket โ bl.a., at ID.6 ikke er udstyret med en automatisk nรธdbremse, som er lovpligtig i EU.
I en forelรธbig afgรธrelse er det blevet besluttet, at bilerne skal beslaglรฆgges. Men Volkswagen i Tyskland vil have bilerne destrueret. Bรฅde afgรธrelsen og Volkswagens anmodning har forhandleren dog anket pรฅ stedet.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: