VAG-gruppen har trukket lidt i land. I hvert fald når det kommer til elbiler. Nu vil man ikke af med forbrændingsmotoren.
Dagene med W8, VR6 og række-femmeren er for længst forbi. I hvert fald hvis man spørger på Volkswagens hovedsæde i Wolfsburg. Alligevel har tyskerne trukket lidt i land.
Efter Tyskland og seks andre EU-lande fik EU-systemet til at bøje sig og tillade nye forbrændingsmotorer, har VAG-koncernen med Volkswagen i spidsen ikke helt så travlt med at komme væk fra stempler, topstykker og turboladere.
Men det bliver anderledes. Meget anderledes endda. Noget af ansvaret har man sendt til Tjekkiet. Her skal Skoda udvikle én motorfamilie. Og her skal én tages meget bogstaveligt.
De små forbrændingsmotorer, som tjekkerne nu får ansvaret for, skal lægges ned i 50 modeller på tværs af VAG-koncernen. De nye motorer er en videreudvikling af EA-serien fra 2011.
LÆS OGSÅ: FDM ryster på hovedet: Nu bliver det dyrere for ALLE danske elbil-ejere at ladE
Det betyder små benzinere med enten 3 eller 4 cylindre. Lige nu er EA-motorerne 1.200 kubik, når de er mindst, og 1.500 når de er størst. Om det skrumper eller vokser, oplyste Skoda ikke, da de i sidste måned stod klart, at de skal bygge den nye motorfamilie.
Hvilke biler, de nye motorer skal ned i, er der heller ikke noget ude om. Altså endnu. Men historisk set har VAG-gruppen brugt EA-motoren i alt fra Volkswagen UP! til Audi A1. Men den i Nordamerika er blevet lagt i biler som Volkswagen Jetta og Taos.