Den første M5 med 10 cylindre blev angiveligt ikke bygge af BMW men af Volkswagen.
Det er spændende, når bilfabrikkerne fortæller, om hvad de har haft gang i af ‘hemmelige’ projekter.
Og selvom blandt andre BMW flere gange har åbnet mærkets hemmelige kælder med prototype-biler, har ingen ud for bilindustrien – og mærkerne selv – andet end kradset lidt i overfladen.
Det beviser en salgsannonce for en tilsyneladende helt almindelig BMW E39 M5. For er der hold i det, som folkene med bilen opstår, gemmer der sig den vildeste i historie i motorrummet.
Bilen var angiveligt – og vi skal her understrege, at vi parafraserer fra annonceteksten – et forsøg for Volkswagen. Et forsøg på at få en W10-motor til at køre. Og det endda længe før at BMW selv kom på at lægge 10 cylindre ned mellem forhjulene på en M5.
LÆS OGSÅ: Mekaniker får 7 mio. kroner i bøde for ulovlig chiptuning
Historien er den, at daværende VW-chef og W-motorens bagmand Ferdinand Piëch fik VW-folkene til at købe og udstyre en BMW E39 M5 med en W10-motor. Fordi Volkswagen på det tidspunkt ikke selv havde ‘en passende bil’ i modelprogrammet.
Ferdinand Piëch var angiveligt så imponeret over resultatet, at han brugte BMW’en med den særprægede motor som sin egen privatvogn.
Hvordan bilen er sluppet ud af Piëchs og ikke mindst Volkswagens kontrol, vides ikke. Men den nuværende ejer mener at vide, at der er tale om en 5-liters motor, som er god for ‘omkring 500 hestekræfter’.
Hos The Drive har man spurgt GDM Motors, som sælger den særlige Bimmer, om der er mere info på bilen, motoren, historien bag medvidere. Men måske får vi aldrig mere at vide. Og Volkswagen har i hvert fald ikke sagt noget om projektet.