Annonce:

Volkswagens overskud kollapser med 30 procent

Som forretning har Volkswagen AG set langt bedre dage. De seneste regnskabstal afslรธrer, at overskuddet er skumpet med 30,6 procent.

Volkswagen tjener stadig penge. Men 2024 var et vรฆrre รฅr end ellers. Overskuddet faldt nemlig med hele 30,6 procent.

Det har mรฆrket fra Wolfsburg netop offentliggjort i en pressemeddelelse om รฅrsregnskabet.

Det er ifรธlge mรฆrket selv den รธgede konkurrence i Kina og generelt hรธjere omkostninger, der gรธr, at VW โ€˜kunโ€™ endte med et plus pรฅ 12,4 milliarder euro sidste รฅr.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Koncernen skyder dog ikke hele skylden pรฅ det faldende salg i Kina. Det har nemlig ogsรฅ kostet mange penge, at Audi har trukket sig fra Belgien.

Her har 3.000 ansatte mistet jobbet, fordi tyskerne har lukket den ene af bare to tilbagevรฆrende bilfabrikker i hele landet.

Volkswagen forventer at 2025 bliver et bedre รฅr

Driftsresultatet hos Volkswagen-koncernen har det heller ikke for godt. Det faldt med 15 procent, hvilket svarer til et resultat pรฅ 19,1 milliarder euro for hele 2024.

Det kan veksles til, at profitten pr. bil er faldet fra 7 procent i 2023 til nu 5,9 procent i 2024. Tyskerne kan dog notere sig en fremgang. Nemlig i omsรฆtningen.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Hele 329 milliarder euro kรธrte gennem VW-koncernen i lรธbet af sidste รฅr. Det er en stigning pรฅ lidt mindre end รฉn procent. Og selvom det ikke lyder af meget, forventer VW-ledelsen alligevel, at 2025 bliver et bedre รฅr.

Faktisk forventer man, at รฅrsresultatet stiger med 5 procent. Det skyldes dog ikke nรธdvendigvis forventninger om et รธget salg, men derimod nedskรฆringer.

Frem mod 2030 skal Volkswagen alene i Tyskland af med 35.000 ansatte. Det svarer til lige knap hver fjerde ansatte i personvognsafdelingen.


Uden har Volkswagen varslet fabrikslukninger. Hele tre fabrikker skal vรฆk fra den ordinรฆre drift. Det er fรธrste gang nogensinde, at Volkswagen lukker fabrikker hjemme i Tyskland.

Ledelsen vil nu se pรฅ, om fabrikkerne kan sรฆlges videre til andre i bilindustrien. Angiveligt er flere kinesiske mรฆrker interesseret i at tage over, der hvor tyskerne slipper.

Tak fordi du lรฆste med.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne:


Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ