EU’s straftold på kinesiske elbiler risikerer at ramme Volvo på en måde, hvor bilmærkets fremtid er i fare, lyder advarslen.
Volvo EX30 er trods massive problemer, og kunder der får pengene tilbage for helt nye biler, en model der allerede kører mange af herhjemme. Men Volvos fremtid kan være i fare.
Det mener mærket i hvert fald selv oven på de straftold-satser, EU netop har vedtaget. De er på op til 37,6 procent og gælder foreløbig frem til oktober.
Og selvom EU-landene ikke kan blive enige om straftolden, slår det kinesiske mærke nu igen. Volvo Cars rammes nemlig af en straftold på 19,6 procent.
Det skriver svenske Dagens Nyheter.
LÆS OGSÅ: Salget af disse biler er faldet med 100 procent i Danmark
Volvo, der er særdeles afhængige af EX30’ernes succes, foreslår selv, at de får lov til at glide uden om de knap 20 procents straftold i en periode. Den samme periode vil Volvo bruge på gradvist at flytte produktionen til Gent i Belgien.
Her kan kineserne ende med at blive den eneste bilproducent, der overhovedet er til stede i landet. Audis salg af Q8 e-tron går nemlig så dårligt, at tyskerne nu overvejer helt at lukke den eneste anden bilfabrik i Belgien. Læs mere om det her.
Tilbage i Sverige beklager landets handelsminister Johan Forsell udviklingen. Samtidig understreger han vigtigheden af frihandel og åbne markeder. Ligesom den svenske regering ifølge ministeren vil arbejde for at beskytte kinesiske interesser i Sverige.
Volvo er ikke de eneste, som er ramt af toldstatser. Hårdest går det udover SAIC-koncernen – der bl.a ejer MG. Her pålægges man den højeste toldsats.
Nogle andre, der har taget konsekvensen, er Tesla. Her hævede man pr. 1 juli den danske pris på Model der er fremstillet i Kina.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her