Annonce:

Volvo-chef tror at flere bilmærker går konkurs

Det bliver en kamp om overlevelse, bilmærkerne kaster sig ud i. Faktisk er den allerede i gang, og flere vil gå konkurs, mener Volvo-chefen.

Volvo Cars’ administrerende direktør Jim Rowan lægger i et nyt interview ikke skjul på, at han mener, flere bilmærker vil gå konkurs.

Markedsituationen vil ganske enkelt få flere til at bukke under. Det fortæller han til norske Motor.

Forudsigelsen kommer i kølvandet på EU’s nylige lempelse af emissionskravene til bilindustrien, en beslutning, der har vakt opsigt i branchen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Og en beslutning som Rowan, der vil have forbrændingsmotoren gjort forbudt nu, er frustreret over.

– Mange bilmærker vil gå under. De, der lykkes nu, vil have fordelen af færre konkurrenter.

Volvo-chef håner de andre der kan gå konkurs

Han henviser til den ændring i EU’s emissionskrav, der oprindeligt blev fastsat i 2019. En ændring, som bl.a. betød, at bilmærkerne skulle betale gigantiske bøder for ikke at bygge et vist antal elbiler.

Ifølge Rowan var der en klar forståelse af, at emissionsgrænserne ville blive strammet fra 2025, men at bilmærkerne også havde tid til at forberede sig på det.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Det, de har gjort, er uden fortilfælde: I tæt samarbejde med bilproducenternes organisation ACEA definerede EU i 2019 nogle regler vedrørende stramninger af emissionsgrænserne fra 2025.

– Alle kunne forstå eller forstod dem.

– Det gav alle god tid til at planlægge, at en vis andel af de biler, vi laver, er elektriske – ellers skal vi betale bøder.


– “Okay, vi forstår!” Så kommer vi til første kvartal af 2025 – og så ændres reglerne!, siger Jim Rowan.

Direktøren for Volvo Cars mener selv, at mærket – på trods af en beskeden størrelse – formåede at tilpasse sig de nye regler.

– Helt ærligt, Volvo er en lille virksomhed i denne sammenhæng. Hvis vi kan ændre os, kan andre også. Men de valgte ikke at gøre det, bemærker direktøren.

Jim Rowan skal dog ikke komme for godt i gang. For selvom Volvo bl.a. har smidt dieselmotoren på porten, har mærket måttet erkende, at man ikke kun kan sælge elbiler. Læs mere om det her.

Og senest har det svensk-kinesiske mærke måttet indse, at det heller ikke kan lade sig gøre i Australien, hvor man ellers kun ville sælge elbiler allerede fra 2026.

Annonce:

Ud over frustrationen over EU’s ændrede kurs i forhold til forbrændingsmotoren mener Rowan, at det globale bilmarked står over for en række grundlæggende udfordringer.

Han fremhæver især Kinas voksende indflydelse på markedet.

– Den simple kendsgerning er, at det globale nye bilmarked ikke længere er 100 millioner biler om året, det er skrumpet til 85 millioner.

– Af disse 85 tegner Kina sig for 25 til 30 millioner biler. For 10 år siden betjente de et kinesisk marked, der ikke havde nogen brugtbilskøbere, alt var nye biler.

Annoncer:
Responsiv Iframe

– Nu har de et brugtmarked, mens kinesiske producenter oplever kraftig vækst. For fem år siden erobrede kinesiske producenter 25 procent af hjemmemarkedet, nu er de på 57, og snart vil det være 75 procent, fortæller direktøren.

Han glemmer dog at nævne, at Volvo selv er kinesisk, og at mærket har været det siden, Geely Holding købte Volvo ud af hænderne på Ford i 2010.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også