Mens nogle bilmærker har travlt med at fjerne funktionen – støtter både Volvo og Ford nu helt åbent Apple Carplay og Android Auto.
General Motors kan selv og vil selv, tror de. I hvert fald vil bilkoncernen gradvist udfase både Apple Carplay og Android Auto i nye biler.
Men det er ikke den rigtige vej at gå, siger konkurrenterne fra Volvo og Ford. Sidstnævntes direktør mener ligefrem, at bilmærkerne tabte kampen om infotainment-systemer for 10 år siden.
Og nu får han opbakning fra kinesiske Volvo, hvor direktør Jim Rowan er helt på linje med mærket fra Michigan.
– Vi vil kunne tilbyde valget. Uanset om det er Appel Carplay eller Android Auto. På den måde beholder vi bekvemmeligheden ved at have telefonen med direkte i bilen, siger Rowan i et interview til The Verge.
LÆS OGSÅ: Kongelig Audi RS6 leder efter ny ejer
Volvo-direktøren giver heller ikke meget for idéen om funktioner som sædevarme skal købes på abonnement. Et mærke som BMW har da også allerede droppet tanken, mens Audi er overbevist, om at man har kunder der gerne vil betale for den slags.
– For at være helt ærlig giver jeg ikke meget for det (funktioner i biler på abonnement, red.)., siger direktøren.
Et sted medgiver Jim Rowan, der har en fortid hos mobilproducenten Blackberry, at der kan være lidt økonomi at hente på abonnementsløsninger.
– Der er måske lidt at hente for de dyrere mærker, når det drejer sig om performance. Når man eksempelvis vil købe sig til acceleration.
I øjeblikket tilbyder Volvo Android Auto og Appel Carplay i hele modelprogrammet. I nye modeller som EX30 og EX90 er det standardudstyr.