Annonce:

Volvo dropper endnu et urealistisk mål i 2025

Da kinesiske Volvo Cars blev børsnoteret for tre år siden, var det med et mål om at sælge 1,2 millioner biler senest i 2025. Det må nu skrottes.

Annonce:

Volvo har justeret sine ambitioner for 2025 og skrottet det oprindelige mål om at sælge 1,2 millioner biler årligt.

Bilmærkets administrerende direktør, Jim Rowan, bekræfter, at Volvo ikke længere sigter mod det produktionsmål, da det vurderes som ‘urealistisk’.

Da Volvo Cars gik på børsen for tre år siden, satte virksomheden en række ambitiøse mål for fremtiden.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ledelsen, herunder den daværende administrerende direktør Håkan Samuelsson, forudsagde en vækst på 55 procent frem mod 2025.

LÆS OGSÅ: Væltede en Mercedes – Volvo EX90 skuffer fælt i ‘elgtesten’

Samtidig ønskede man at øge overskudsgraden til mellem 8 og 10 procent. Men markedet har vist sig at være mere komplekst end antaget. Og det tvinger Volvo til at trække i land.

Virksomheden havde håbet at kunne skalere produktionen så hurtigt, at man senest i 2025 ville sælge 1,2 millioner biler om året.

Men vanskelige vilkår i bilindustrien og på nybilmarkedet i det hele taget tvinger det svensk-kinesiske mærke til at nedjustere markant.

Læs mere efter videoen:

I 2024 forventer Volvo nu, at man sælger små 800.000 biler. Og selvom det er en stigning på 11 procent i forhold til året før, er det ikke nok til at hamle op med ambitionerne. Ambitionerne som ikke længere eksisterer.

Jim Rowan har i et interview med Automotive News undskyldt sig med, at markedet for elbiler har vist sig mere udfordrende, end Volvo oprindeligt havde forudset. På den baggrund har Volvo også måttet se sig om efter en ny strategi.

Der bliver heller ikke noget af kun at sælge elbiler senest i 2030. Det er der simpelthen ikke kunder nok til. Nu hedder det sig, at Volvo stadig vil vokse som mærke, de vil bare ikke dele hvordan med omverdenen.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce

– Jeg ved ikke, hvor hurtigt premium-markedet vil vokse. Men Volvo skal vokse i det ved at tage markedsandele fra konkurrenterne, siger direktøren.

Som led i denne strategi vil Volvo introducere fire nye elbiler. Desuden er der sat penge af til facelift af eksisterende plug-in hybridmodeller i både 60- og 90-serien.

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

En ny type hybrid, kaldet EREV, er også på vej, og denne model kombinerer lang rækkevidde med et batteri, der oplades af en benzinmotor. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

X