Den nye Volvo FH16 er ikke bare Europas mest potente lastbil. Den lever også op til alle gældende emissionsnormer. De såkaldte Euro6-krav.
Du finder ikke vildere lastbil på de europæiske veje end Volvo FH16. Den nye aftapning kører med en 17-liters, 6-cylindret dieselmotor, der leverer 780 hestekræfter.
Alligevel bruger den fem procent mindre brændstof og har syv procent mere moment end sin forgænger.
Det skriver Volvo Trucks AB i en pressemeddelelse.
– Vores ingeniører har leveret en motor, der kombinerer det højeste drejningsmoment og effektniveau i enhver europæisk lastbil med overlegen brændstoføkonomi.
LÆS OGSÅ: Disse elbiler er totalt forsvundet – hvor blev de af?
– Fakta taler for sig selv – mere drejningsmoment og kraft med betydelige brændstof- og CO2-besparelser er et fantastisk resultat.
– Det betyder, at vores kunder kan udføre deres opgaver mere effektivt og med højere produktivitet, siger Jan Hjelmgren, der er Head of Product Management and Quality hos Volvo Trucks.
Kan mindre gøre det, kan effekten i den nye 6-cylindrede dieselmotor godt skrues ned. Faktisk leveres den i tre trin. 600, 700 og 780 hestekræfter. Topmodellen ruller afsted med et massivt moment på hele 3.800 Nm.
Og man behøver faktisk ikke engang hælde diesel på den store lastbil. I alle udgaver kan D17-motoren køres på det kunstigt skabte HVO-diesel. Et brændstof, der kan laves på eksempelvis gammel madolie.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!