Annonce:

Volvo flygter til USA – kan fyre tusindvis af ansatte

Volvo flytter nu større dele af produktionen til USA af frygt for landets nye toldsatser. Men det vil tage flere år, før mærket er på plads, lyder vurderingen.

Bilmærket Volvo flytter en større del af sin bilproduktion til USA. Årsagen er de nye amerikanske toldsatser på importerede biler.

Det kan betyde, at produktion flyttes væk fra Sverige – og til dels Kina – for at undgå tolden, som præsident Trump har fastsat til 25 procent.

Volvo eksporterer i øjeblikket et betydeligt antal biler fra sin fabrik i Göteborg til det amerikanske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det drejer sig om cirka 100.000 biler årligt, hvilket svarer til næsten halvdelen af fabrikkens samlede produktion. De primære modeller, der sendes til USA fra Gøteborg, er Volvo XC60 og XC90.

Som en reaktion på de nye toldsatser ser Volvo på, hvordan man kan trykke mere af produktionen til USA. Mærket har allerede én fabrik i South Carolina.

Flytter fra Sverige til USA for at undgå told på biler

Men nu siger den genansatte direktør Håkan Samuelsson, at det er nødvendigt at rykke endnu mere til USA.

– Vi bliver nødt til at øge antallet af biler, vi bygger i USA, og helt sikkert flytte en anden model til den fabrik, siger han til Bloomberg.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Volvo analyserer i øjeblikket, hvilken bilmodel der potentielt skal produceres i USA ud over de modeller, der allerede er planlagt på fabrikken i South Carolina.

Meget tyder på, at det kunne blive enten Volvo XC60 eller XC90, da de er blandt mærkets mest solgte modeller globalt og specifikt i USA.

Samtidig har Volvo planer om at producere sin kommende elbil, EX60, i Göteborg med produktionsstart næste år.


Volvo Cars er en stor arbejdsgiver i Sverige med omkring 20.000 ansatte. Den mulige flytning af produktion væk fra Sverige på grund af toldsatserne skaber usikkerhed om fremtidige svenske arbejdspladser i bilindustrien, påpeger branchekendte.

Processen med at flytte produktionen af en bilmodel og etablere den på en ny fabrik tager typisk omkring to år at gennemføre.

Det understreger de langsigtede overvejelser, Volvo står overfor i forbindelse med de internationale handelsvilkår og toldpolitik.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også