Volvo Cars og det kriseramte batterifirma Northvolt kræver nu, at den svenske stat betaler 13 ud af de 20 milliarder kroner, deres nye fabrik koster.
Volvo Cars vil have en del af den batterifabrik, man er ved at opføre sammen med Northvolt, betalt af Sverige. I alt kræver firmaerne at få 13 milliarder svenske kroner.
Det svarer til 8,5 milliarder danske kroner. Pengene skal dække mere end halvdelen af, hvad det koster at få opført fabrikken i Gøteborg.
– Det koster meget at starte industrier som denne op, og økonomisk støtte er meget vigtig i denne fase, siger Christian Jebsen, kommunikationschef i den fælles virksomhed Novo Energy til Dagens Nyheter.
Ifølge Dagens Nyheter mangler Volvos nye fabrik i forvejen 70 procent af den strøm, der er nødvendig for at drive fabrikken.
LÆS OGSÅ: Danmark overrasker på toppen af ny bil-liste
Og nu mener bilmærket altså, at den svenske stat – og dermed skatteyderne – skal betale størstedelen af regningen.
Northvolt og Volvo har i det fælles firma udover pengene fra den svenske Energistyrelse søgt statslånsgarantier via det såkaldte Gældkontor. Det kommer frem, en uge efter at Volvo fortalte, at man dropper løftet om kun at bygge elbiler i 2030.
Der er dog flere bilmærker, der forlanger at få statsstøtte. Volkswagen har direkte truet med at lukke flere fabrikker i Tyskland, hvis ikke landet genindfører den statsstøtte, som forsvandt i december måned sidste år.
Den fælles sammenslutning af europæiske bilmærker, ACEA, måtte for nylig erkende, at bilisterne ikke køber elbiler i de mængder, fabrikkerne havde forestillet sig. Derfor forestiller formanden sig, at EU er nødt til at slække på de kommende emissionskrav.
Hvis ikke det sker, vil adskillige bilmærker blive ramt af flere bøder i milliardklassen, lyder advarslen fra ACEA-formand og Renault Group-direktør Luca de Meo nu.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her