Volvo har solgt hele sin ejerandel i søstermærket Lynk & Co. Handlen indbringer det kinesiske bilmærke 5 milliarder danske kroner.
I en såkaldt strategisk manøvre har Volvo Cars solgt sin andel på 30 procent i søstermærket Lynk & Co. Handlen indbringer det tidligere svenske mærke 5 milliarder kroner.
Køberen er Zeekr, et søsterselskab under det fælles kinesiske moderselskab Zhejiang Geely Holding. Handlen, der på papiret gør Lynk & Co. lige godt 19 milliarder danske kroner værd, indbringer Volvo Cars 8 milliarder svenske kroner.
Det skriver Reuters.
Dette salg følger i kølvandet på en lignende transaktion, hvor Volvo Cars reducerede sin ejerandel i Polestar ved at udlodde aktier til sine aktionærer.
Beslutningen om at sælge bilmærket er truffet i forbindelse med en ny udviklingsfase for bilmærket, der inkluderer en ændret ejerstruktur.
Volvo Cars har været minoritetsejer i det nyere bilmærke siden etableringen i 2017. Selvom Volvo Cars nu afhænder sin ejerandel, vil de to virksomheder fortsætte deres operationelle samarbejde på udvalgte markeder.
Sagt på en anden måde vil Volvo stadig benytte Geely-teknik, og det samme vil Lynk & Co.
– Volvo Cars har været minoritetsejer i Lynk & Co, siden selskabet blev dannet i 2017.
– Frasalget sker i forbindelse med en ny udviklingsfase for Lynk & Co fremadrettet, som omfatter en ny ejerstruktur for selskabet.
– Volvo Cars vil fortsat fokusere på operationelle samarbejder med Lynk & Co på udvalgte markeder, hvor der er en strategisk fordel for begge virksomheder, lyder det i en udtalelse fra Volvo Cars.
Handlen forventes at styrke Zeekrs position på markedet og give Lynk & Co. nye muligheder for vækst under den nye ejerstruktur.
Mærket, som Volvo nu ikke længere har kontrol med eller over, er ikke i Danmark. I hvert fald ikke officielt. I stedet foregik lanceringen sidste år ad ‘bagdøren’. Det er nemlig muligt at købe bilerne som brugte. Men der er indtil videre kun tale om modellen 01. Alle biler er brugte og fås kun i sort eller blå.
Apropos køberen Zeekr forlød det tidligere i år, at mærket droppede en dansk lancering. Men historien tog hurtigt en drejning. Læs mere om det her.