Volvo er ikke, hvad det har været. Heller ikke hos kineserne, der i hele juli måned næsten så totalt bort fra mærkets elbiler.
Kinesisk ejede Volvo har store problemer med at sælge biler i netop Kina. I hele juli måned fandt mærket kun købere til 298 nye elbiler.
Det viser spritnye salgstal.
Og det er faktisk en stigning på 18 procent. For juni måned var endnu værre for Volvos salg af elbiler til de kinesiske bilister. Folk som ellers køber omkring 500.000 elbiler hver måned.
Og det altså på verdens største marked for biler i det hele taget. Men faktisk gik det tilbage for Volvo over hele linjen i Kina. Altså både når det kommer til rene benzinbiler, plugin og almindelige hybrider.
LÆS OGSÅ: VW ville have 70.000 af Hans – nu er regningen forsvundet
På månedsbasis er Volvos salg i Kina faldet med 3 procent, mens det i første halvår af 2024 blødte hele 34 procent i forhold til samme periode året forinden.
Kineserne har endda fået deres ‘egen’ Volvo. EM90 er egentlig bare en Zeekr 009 med andre forlygter. Men heller ikke det går supergodt. Bare 1.102 EM90 har fået kinesiske nummerplader på, siden salget begyndte i de første dage af 2024.
Sammenfattende kan det siges, at Volvos salg i det nye hjemland, Kina, har været så dårligt, at mærket på 31 dage har solgt, hvad Tesla spytter ud af biler i de tidlige morgentimer. Altså på én dag.
Også på vores breddegrader har Volvo problemer. For selvom mærket overvejer at flytte dele af produktionen til Belgien for at undgå straftold, er det en produktion med mange fejl.
Faktisk så mange fejl, at flere Volvo-kunder bl.a. i England har fået deres penge tilbage, fordi deres eksemplarer af den elbil EX30 er fyldt med fejl. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!