Godt seks procent af Volvos ansatte i Sverige får sparket.
Torsdag kom det svensk-kinesiske bilmærke Volvo Cars med en trist melding. Der er varslet fyringer af 1.300 ansatte i Sverige. Det svarer til godt seks procent af mærkets ansatte i landet.
Størstedelen af fyringerne rammer dog de ansatte som sælger biler eller sidder på kontor for Volvo. På den måde har mærket kunnet undgå at fyre i produktionen.
Årsagen til at de mange ansatte nu skal forlade Volvo, er da også soleklar. Der skal spares. Og det meget.
– De omkostningsforanstaltninger, vi igangsatte sidste år, er begyndt at give resultater på nogle nøgleområder som omkostninger til materialer.
– Men det er tydeligt, at vi har brug for at gøre mere. Økonomisk modvind, højere råvarepriser og øget konkurrence vil sandsynligvis forblive en udfordring i vores industri i nogen tid, siger Jim Rowan, administrerende direktør i Volvo Cars, i pressemeddelelsen.
Fyringerne er dog ikke det eneste, mærket vil foretage sig. For mens nogle medarbejdere går ud af døren, vil der komme effektiviseringer og generelt færre omkostninger den anden vej.
Også ting, som Volvo Cars køber ude fra, skal der skæres ned på. Regnskabet viser nemlig ikke positive takter. Godt nok steg omsætningen med 29 procent i første kvartal af 2023. Men indtjeningen har haltet bagefter.
Det er ikke første gang, Volvo fyrer administrativt personale. I 2020 gik det udover 4.200 kontoransatte. Også dengang i Sverige.
Siden 2010 har kinesiske Zhejiang Geely Holding Group ejet 82 procent af Volvo Cars, som man købte fra Ford.