Den svenske lastbilproducent Volvo Trucks investerer mere end nogensinde før i forbrændingsmotoren, siger teknisk direktør.
Forbrændingsmotoren er ikke død. Faktisk investerer den svenske lastbilproducent Volvo Trucks mere end nogensinde før i teknologien.
Det fortæller mærkets tekniske direktør Lars Stenqvist til Dagens Industri. Redningen for Volvo Trucks kan være brint.
– Da vi begyndte at tale om brint i forbrændingsmotoren for fire år siden, kaldte jeg det en joker i spillet på grund af en masse tekniske udfordringer.
– I dag er vi meget mere sikre på at sige, at dette vil blive et kommercielt produkt. Brint er gået fra at være en joker til et kort i spillet, lyder det fra den tekniske direktør.
Volvo ser da også større perspektiver i at forbrænde brint i forbrændingsmotorer frem for at lade brændselsceller omdanne brint til elektricitet.
LÆS OGSÅ: Bilgigant gør klar til at fyre 30.000 ansatte
Volvos nyeste lastbiler vil bruge noget, virksomheden kalder High Pressure Direct Injection. Det er et brændstofsystem, der sprøjter lidt tændingsbrændstof ind for at muliggøre en kompression, før brinten tilsættes.
Teknologien giver ifølge Volvo Trucks en højere ydeevne end diesel sammenholdt med et lavere brændstofforbrug. Brint-lastbilernes totale rækkevidde skal dog være cirka den samme som den, diesel lastbiler har i dag.
Svenskerne er ikke alene om at udforske mulighederne i brint. Toyota arbejder eksempelvis på både at få personbiler til at opfange CO2 i filter og få deres forbrændingsmotorer til at køre på brint.
Et nyt samarbejde med Toyota betyder desuden, at BMW mener sig klar til at masseproducere en brintdrevet personbil allerede i 2028. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!