Volvo kan ikke tvinges til at købe elbil tilbage, selvom batteripakken kun klarer 70 procent af den oplyste WLTP-rækkevidde.
WLTP-rækkevidde er noget alle biler – uanset brændstof – opnår i et laboratorium. Og selvom elbilen af mange er udråbt til det nye sort, er den ikke et hak bedre end diesel- og benzinbilerne.
I hvert fald ikke når det kommer til rækkevidde. Alligevel har det svenske Ankenævnet for Biler netop frikendt Volvo i en sag om rækkevidde.
Bilmærket kan ikke tvinges til at købe en ny elbil tilbage, selvom ejeren kun kan få 70 procent af den lovede rækkevidde ud af batteripakken.
– Bilen har kun omkring 70 procent rækkevidde i forhold til, hvad der blev lovet. I vinterhalvåret kørte bilen kun 220 km på én opladning. Det adskiller sig markant fra de 360–420 kilometer, der blev lovet, da bilen blev købt, skriver ejeren i sin klage til ankenævnet.
LÆS OGSÅ: Audi i chokmelding – overvejer at lukke elbilfabrik
Ejeren mener desuden, at der må være noget galt med bilen, fordi rækkevidden på et ellers helt fyldt batteri falder i det øjeblik, bilen begynder at køre. Efter 10 meter med hundrede procent batteri viser bilen ikke en rækkevidde på 460 kilometer men 370 kilometer.
Ankenævnet for biler har dog purre afvist, Volvo-ejerens klage. Det er sket med henvisning til, at WLTP-opgørelsen kun skal ses som et vejledende sammenligningsgrundlag. Og ikke som et udtryk for virkeligheden.
– Datae om rækkevidde er normalt ikke et data om, hvor langt det faktisk er muligt at køre. Men et datasæt, der gør det muligt at sammenligne forskellige biler med hinanden.
– Den faktiske rækkevidde afhænger af en række faktorer og er derfor normalt kortere, skriver nævnet i afgørelsen.
Volvo har dog helt reelle problemer med sine elbiler. Faktisk er problemerne så alvorlige, at nogle ejerne nu får en undskyldning og deres penge retur. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her