Volvo tager gerne 1 million kroner for den nye EX90. Men det er alt fra alle detaljer på elbil som er prisskiltet værdigt. Mærket kopierer kritiseret VW-løsning.
Den nye Volvo EX90 koster fra 815.000 kroner i Danmark. Og prisen kan nemt stige til over 1 million kroner. Men nu får Volvo kritik for at kopiere en ekstremt billig VW-detalje.
Nemlig kontakten til ruderne. I stedet for fire, individuelle kontakter til hver siderude har Volvo kopieret Volkswagens idé, hvor bilisten skal bruge én kontakt og to knapper til at skifte mellem hver rude.
Det samme trick benytter Volkswagen sig af i ID.4-modellen. Og det kan måske undskyldes i en bil til den pris. Volkswagen ID.4 koster fra 335.000 kroner i Danmark. Men det må ikke ske i en bil til mere end 1 million kroner.
Alligevel er det præcis, hvad Volvo har gjort for at spare et par håndører. Det billige trick er også blevet bemærket af det første hold journalister, som har haft bilen til test.
LÆS OGSÅ: Vil straffe folk i gamle biler – “De skal betale 25.000 kr.”
Flere journalister kalder ligefrem Volvos løsning i den i forvejen hundedyre bil for direkte dum. De små penge, Volvo sparer ved at lave én kontakt og to knapper til alle fire ruder, kan dog hurtigt få ben at gå på.
EX90 er trods forsinkelser nemlig fyldt med så mange fejl, at det kommer til at koste Volvo milliarder af kroner at rette dem alle sammen. Kunder, der har forudbestilt en bil, får da heller ikke alle de funktioner, de er blevet lovet.
I hvert fald ikke i første omgang. Nu viser det sig ovenikøbet, at søstermærket Polestar er ramt af nogle af de samme fejl. De to mærker bygger nemlig biler på en fælles platform. Det betyder, at biler, som ellers var klar til levering, alligevel skal holdes tilbage. Læs mere om det her.
Bilmærker, der forsøger at spare, er der omvendt ikke noget nyt i. I en prisklasse, der er langt mere spiselig for bilisterne, har Volkswagen eksempelvis droppet gas-dæmpere til kølerhjelmen.
Volkswagen Golf 8 har – i modsætning til flere af sine forgængere – aldrig haft den slags gasdæmpere. I stedet nøjes Volkswagen med en pind af metal og et lille hul til fastgørelse i selve kølerhjelmen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!